Dec 27, 2008

Adakah Kita Menyembah Kaabah

Assalamu'alaikum Ustaz-Ustaz semua.

Sebelum ini saya ada ajukan persoalan mengenai mengapakah qiblat di sebelah barat . Jadi terlintas pula untuk mengajukan soalan yang ada kaitannya dengan perkara itu , iaitu ;

Ada non-muslim yang mengatakan bahawa kita muslimin ini juga menyembah batu, alasan mereka ialah kita sembahyang dengan mengadap ke kaabah. Apabila kita menafikannya mereka tetap mengatakan sedemikian dan mereka juga mendakwa bahawa mereka juga tidak menyembah patung-patung itu tetapi sekadar mengadapnya sahaja ( seperti kita juga sembahyang dengan mengadap kaabah ).

Bagaimana kita hendak hadapi soalan yang boleh menggugurkan iman seperti ini ustaz ?.

Segala kerjasama para ustaz sekalian saya ucapkan ribuan terima kasih.

Sekian.

------
وعليكم السلام و رحمة الله وبركاتهم
{ بسم الله الرحمن الرحيم }
(( رب إشرح لي صدري و يسرلي أمري وأحلل عقدة من لساني يفقهوا قولي ))

***********************

Alhamdulillah, berdasarkan butiran-butiran berikut adalah merupakan jawapan-jawapan bagi setiap soalan yang diajukan menurut pengetahuan kami yang sedikit , yang dikurniakan oleh Allah Ta’ala :

Orang Islam menyembah Ka’abah ?? sebagaimana orang-orang bukan Islam menyembah Jesus Christ, patung-patung dan gambar-gambar ??.

Jawapannya : Sebelum dijelaskan jawapannya, rasanya elok lah kita adakan perbandingan di antara maksud “menyembah” (ibadah) dengan “mengadap” (tawajjuh).

Beribadah : Ialah melakukan sesuatu amalan kepada yang disembah dengan penuh harapan, takut, hormat dan penuh rasa rendah-diri di samping,dengan menjaga adab-adab dan disiplinnya, di masa yang sama, kita melahirkan keagungan dan kebesaran Yang Disembah (Ma’abud).

Mengadap : Mengarahkan dan menjuruskan muka dan seluruh anggota-badan kita ke satu arah iaitu arah hadapan kita.

Itulah definasi “menyembah” (beribadah) dan “mengadap” secara sepintas lalu.

Allah Ta’ala sebagaimana di dalam Surah al-Baqarah (ayat 149-150 ) tidak pernah menyuruh umat Islam MENYEMBAH Ka’abah dan selain Allah Ta’ala. Bahkan sebenarnya, hanya MENGHADAPKAN diri-diri mereka kearahnya. Kerana itu dinamakan Ka’abah itu sebagai KIBLAT iaitu (satu arah yang dihadapi). Ianya sebagai wasilah (alat) kita di dalam beribadah, bukannya “ghoyah” (matlamat) kita, kerana ghoyah kita adalah Allah Ta’ala.

Ianya juga diciptakan Allah Ta’ala, sebagai SIMBOL kesatuan umat Islam. Iaitu semua umat Islam tatkala menunaikan solat, mereka semua bersatu dan sama-sama menjuruskan badan-badan mereka ke arah Ka’abah, manakala hati-hati mereka dan perasaan serta doa mereka dijuruskan kepada pencipta Ka’abah itu, Allah Ta’ala.

Andainya Ka’abah dihancurkan, sebagaimana pernah dilakukan oleh Tentera Qaramitoh drp Bahrain (mereka ni bermazhab Batiniyyah) satu ketika dahulu, umat Islam tetap tidak hilang punca untuk beribadat. Mereka tetap mendirikan solat kerana Allah Ta’ala dan untuk Allah Ta’ala. Dan kalaulah, Ka’abah dihanyutkan ke laut …( sekadar contoh ), maka umat Islam akan tetap mengadap ke arah asal Ka’abah di Masjidil Haram, Makkah Al-Mukarramah, bukannya ke arah di mana Ka’abah itu dihanyutkan.

Manakala non-muslim pula , mereka tidak menggunakan salib dan patung-patung sebagai wasilah sahaja , bahkan mereka sembah juga salib dan patung-patung itu. Dalilnya, kalau tiada salib, gambar Jesus Christ, patung-patung dan altar, bolehkan mereka menunaikan ibadah mereka ?. Tentu sahaja tak boleh ….

Hatta, kalau kita pegang patung mereka dan kita gerakkan patung-patung sembahan mereka ke kanan dan ke kiri, di masa mereka mengadap ke arah patung-patung mereka, mereka pun turut akan ke kanan dan ke kiri. Dan kalau kita , gerak-gerakkan patung-patung mereka, mereka pun sama bergerak-gerak seperti itu, tak ubah macam orang berjoget-joget.

Kerana itu, non-muslim selalu bertanya diri-diri mereka sendiri : “Bagaimana kita mahu sembahyang kalau tak ada salib, gambar Jesus, buah-buahan, colok-colok dan patung-patung ??”.

Walhal, umat Islam, kalau tiada sejadah, mereka tetap boleh mendirikan solat, asalkan tempat didirikan solat itu suci. Kalau tiada masjid dan musolla (surau), mereka tetap boleh mendirikan solat.

Kiblat dihadapi dan dijurusi daripada satu sudut sahaja. ( Jurusan kiblat bagi kita di Malaysia ialah di arah Barat Laut , satu jurusan saja bagi setiap negeri, bukannya di KL orang mengadap ke arah Barat-Laut tapi di Johor Bharu pula mengadap ke arah Barat-Daya ), Walhal, patung-patung sembahan non-muslim diletakkan di berbagai arah dan penjuru. Tiada lambang kesatuan ibadah di antara non-muslim apatah lagi, tuhan-tuhan dan patung-patung sembahan mereka pula berlainan di antara satu sekte (puak) dengan puak yang lain, walaupun daripada agama yang sama. Contohnya ada patung Budha yang buncit perutnya, ada pula yang kurus dan bertelinga panjang, Hinggakan pernah Al-Fadhil Ustaz Hussein Yee ( bekas pendakwah PERKIM ) menceritakan pengalamannya berdakwah di Texas, USA pada tahun 1995, beliau bertemu dengan sekelompok orang-orang kulit hitam USA yang menyembah patung Jesus Christ yang dicat dengan warna hitam sebagai satu respon di atas tindakan orang-orang putih USA yang memandang rendah kepada mereka.

Nampaknya, non-muslim tetap tidak berjaya untuk kelirukan umat , bahawa umat Islam ni menyembah Ka’abah. Dan memang tak serupa langsung cara ibadah kita dengan mereka. Dan kalau ditanya kepada budak darjah satu sekali pun , dia tetap tahu bahawa dia sembahyang ke arah Kiblat bukanlah menyembah Ka’abah itu. Dan tak pernah ada ibu-bapa muslimin, walaupun yang jahil sekalipun, mengajar anak mereka MENYEMBAH Ka’abah ataupun bermohon kepada Ka’abah, tetapi BERIBADAH HANYA kepada Allah Ta’ala dan BERMOHON (doa) kepada-Nya.

Kita mengadap ke arah Ka’bah ketika SOLAT dan mengelilinginya (towaf) ketika melakukan ‘umrah dan haji adalah KERANA menghormati dan menjunjung perintah Allah Ta’ala. Bukannya kerana menyembah Ka’abah itu.

Samalah seperti kita diminta oleh ibu-bapa kita agar mandi di dalam bilik air, lalu kita turuti, maka adakah ini ertinya “kita menyembah bilik air” ??. Tidak sama sekali !!!….kecualilah kalau yang memikirkan sedemikian adalah orang-orang yang kurang siuman.

(Sila rujuk juga kaset-kaset ceramah Tuan Guru MB Kelantan dan Kata Berjawab 1-5, ms 370, oleh Almarhum Kiyai Abdul Qadir Hassan, terbitan Yayasan Al-Muslimun, Bangil, Indonesia).

***********************

Wallahu A’alam Bissowab
Wahuwa Yahdi Ila Sabilir Rasyad

و إلى اللقاء إن شاء الله تعالى
والسلام علبكم و رحمة الله و بركاته

2 comments:

Anonymous said...

Manakala non-muslim pula , mereka tidak menggunakan salib dan patung-patung sebagai wasilah sahaja , bahkan mereka sembah juga salib dan patung-patung itu. Dalilnya, kalau tiada salib, gambar Jesus Christ, patung-patung dan altar, bolehkan mereka menunaikan ibadah mereka ?. Tentu sahaja tak boleh ….

Hatta, kalau kita pegang patung mereka dan kita gerakkan patung-patung sembahan mereka ke kanan dan ke kiri, di masa mereka mengadap ke arah patung-patung mereka, mereka pun turut akan ke kanan dan ke kiri. Dan kalau kita , gerak-gerakkan patung-patung mereka, mereka pun sama bergerak-gerak seperti itu, tak ubah macam orang berjoget-joget.

Kerana itu, non-muslim selalu bertanya diri-diri mereka sendiri : “Bagaimana kita mahu sembahyang kalau tak ada salib, gambar Jesus, buah-buahan, colok-colok dan patung-patung ??”



Ada atau tidak ada gambar atau patung umat kristiani tetap beribadah, k arah manapun umat kristiani beribadah,mereka akan tetap ber ibadah kepada Tuhan Yesus dimanapun, kapan pun, dan arah manapun.. tanpa perlu memikirkan arah dah bentuk, krna hanya dari Tuhan Yesus Kristus kita di selamatkan dari Dunia ini..

God bless aizuddin...

Anonymous said...

non-muslim ngak ada yang menyembah patung,salib, atau apapun itu...hanya menyembah ALLAH yang Esa yaitu Tuhan Yesus Kristus. Kalau ada yang bilang non-muslim menyembah patung,salib,dsb, itu karena ketidaktahuan tentang ajaran Kristen atau hanya didasarkan pada pemahaman kepercayaan diluar Kristen....

Post a Comment