Jan 23, 2009

Prioritas Ilmu kpd saudara baru

Salam,

Minta nasihat dan panduan para panel terhadap situasi dibawah;

- Seorang sahabat(lelaki) yang telah memeluk islam(berkahwin dengan wanita islam yang juga baru memeluk islam beberapa bulan lebih awal dari suaminya) awal tahun ini tapi memang tidak pernah mengenali islam secara baik dan tiada siapa yang mendekatinya untuk mengajar islam kepadanya.Jadi setelah saya tahu saya berhasrat hendak membantunya,cumanya saya nak minta para panel memberi guideline kepada saya(berupa point-point penting)yang boleh saya terangkan & jelaskan kepadanya secara mudah & efektif?Inshaallah saya boleh menerangkan kepadanya setelah mendapat point-point yang perlu diutamakan & yang perlu dikemudiankan...

********
thtl
Maqam 7
Wassalam

Anda boleh saja ikut format silabus Fardhu 'Ain, antara isikandungannya:
1. Pengertian Akidah
2. Pembahagian Tawhid: Rububiyah, Uluhiyah dan Asma' wa Sifaat
3. Perbedaan tahap Islam, Iman dan Ihsan
4. Perbahasan seputar Iman:
4.1 Iman bertambah dan berkurang
4.2 Masalah takfir
4.3 alam Roh
4.4 Maut
4.5 Barzakh
4.6 Tanda2 Kiamat
4.7 Mahsyar

5. Asas Fiqh
5.1 taharah
5.2 Wudhu' (wudhu' cara Nabi saw)
5.3 Solat )solat cara Nabi)
5.4 Puasa (puasa cara Nabi)
5.5 Haji (manasik haji cara nabi)
5.6 Zakat

Silabus KSA (Arab Saudi)

1. Tiga Usyul :
1.1 Siapa Tuhan kamu
1.2 Apa agama kamu
1.3 Siapa nabi kamu
(membahaskan 50 isu seputar 3 usyul)

2. usyul agama dan kaedah utamanya
3. Syarat2 la ilaha illaLlah
4. Pembatal keislaman

5. Pembahagian Tawhid
6. Pengertian Syirik
7. Pengertian Kufur
8. pengertian Nifaq
9. Pengetian Taghoot

sekian

0 comments:

Post a Comment