Jan 23, 2009

Asal Usul Sifat 20

a'kum panelis ahkam sekelian...

baru-baru ni, saya ada berjumpa dengan seorang pelajar fakulti usuluddin dari universiti malaya.

dia sekarang tengah menyiapkan kertas kerja untuk dapatkan ijazah dia. yang menariknya, dia nak kaji pasal sifat 20. dia kata sifat 20 tu asalnya x ujud langsung. kira dia kata salah kalau kita sifatkan Allah dengan sifat 20 tu...

dia ada sebut ayat- subhaa na rabbika rabbul 'izzati 'amma yasifuun... ada lagi la hujah dia, sy pun x igt...

saya pun x tau nak jawab...

harap dapat membantu


*********
Kamin
Panel Feqh
wa'alaikumussalam

Alhamdulillah. kami akan cuba menjawab soalan sdr stutroop dengan kadar kemampuan yang anda, Insyaallah.

Persoalan ini merupakan satu persoalan yang tidak mungkin dapat dibincangkan diforum ini. Ia merupakan suatu polemik yang telah lama dibicarakan.

Asal usul pembelajaran sifat 20 ini diasaskan oleh Al-Imam Abu al-Hasan al-Asy'ari. Beliau dikatakan telah menetapkan tujuh (7) sifat bagi Allah berdasarkan akal iaitu: Al-Hayat, Al-Ilmu, Al-Qudrah, Al-Iradah, As-Sam'u, Al-Bashar, Al-Kalam dan menta'wil (mentafsirkan dengan makna lain) sifat-sifat khabariyah seperti, wajah Allah, tangan Allah, kursi Allah dan lain-lain.

Dan yang kemudian diperluaskan oleh Syeikh Maturidiyah menjadi 13 sehingga 20 sifat. Didalamnya termasuklan penetapan sifat wajib dan mustahil bagi Allah sebanyak tujuh sifat.

Pendekatan Al-Imam Abu al-Hasan al-Asy'ari dilakukan pada masa suasana ilmu2 dikuasai oleh para ahli falsafah. Maka kita dapat lihat ilmu2 tauhid juga disampaikan pada masa itu dengan cara yang agak berfalsafah.

Tujuan asas pembelajaran sifat 20 adalah untuk umat Islam ini bertauhidkan Allah swt. Begitulah natijah pembelajaran ilmu Aqidah; mempelajari ertikata kalimah syahadah yang sebenarnya. Gagal memahami dan menghayati ilmu tauhid ini, maka rosaklah aqidah seseorang.

Kini gerakan sunnah wal Jamaah telah mempopularkan kembali cara golongan Salaf mempelajari Tauhid, iaitu Tauhid Rububiyah, Uluhiyah dan Asma' wa Sifat. Kaedah ini juga merupakan cara mengajar umat Islam bagaimana mentauhidkan Allah swt. Bezanya ; ia lebih mudah dipelajari. Dr Asri Zainul Abidin didalam membentang sebuah kertas Kerja di Seminar Bahaya Islam Liberal, memberi ringkasan mengenai metod ini didalam kenyataan beliau :-

"Al-Quran menyeru agar ditauhidkan Allah dan mengakuinya hanya Dialah pencipta. Inilah yang kita namakan dengan Tauhid al-Rububiah. Ianya hendaklah disempurnakan dengan Tauhid al-Uluhiyyah yang memutlakkan ibadah dan tauhid kepadanya. Ini menuntut antaranya agar kita ;

i. Mengikhlaskan cinta kepada Allah.
ii Hanya berdo'a, bertawakkal dan berharap jepadaNya dalam perkara2 yang hanya dia mampu melakukannya.
iii. Hanya takut yang mutlak kepada Nya.
iv. Untuk Allah sahaja seluruh ibadah."

Prof. Dr Said Ramadhan al-Buuthi baru2 ini (di Seminar Pengurusan Fatwa peringkat ASEAN, 16-17 Ogos, 2005) ditanya mengenai perbezaan diantara sifat 20 dan Tauhid Rububiyah & Uluhiyah, beliau mengatakan bahawa ini adalah permasalahan istilah sahaja. Yang penting, seseorang itu kenal akan Tuhannya Allah AzzaWajalla.

Berikut, kami paparkan kembali penulisan bekas Mufti Besar Arab Saudi, Syiekh Abdul Aziz bin Baaz rh, mengenai pembahagian Tauhid ::-

بيان أقسام التوحيد ، وهي ثلاثة: توحيد الربوبية ، وتوحيد الألوهية ، وتوحيد الأسماء والصفات .
أما توحيد الربوبية: فهو الإيمان بأن الله سبحانه الخالق لكل شيء ، والمتصرف في كل شيء ، لا شريك له في ذلك .
وأما توحيد الألوهية: فهو الإيمان بأن الله سبحانه هو المعبود بحق لا شريك له في ذلك ، وهو معنى لا إله إلا الله ، فإن معناها: لا معبود حق إلا الله ، فجميع العبادات من صلاة وصوم وغير ذلك يجب إخلاصها لله وحده ، ولا يجوز صرف شيء منها لغيره.
وأما توحيد الأسماء والصفات : فهو الإيمان بكل ما ورد في القرآن الكريم ، أو الأحاديث الصحيحة من أسماء الله وصفاته ، وإثباتها لله وحده على الوجه اللائق به سبحانه من غير تحريف ، ولا تعطيل ، ولا تكييف ، ولا تمثيل ؛ عملا بقول الله سبحانه: قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ [الصمد: كاملة] ، وقوله عز وجل: لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ [الشورى: 11] ، وقد جعلها بعض أهل العلم نوعين ، وأدخل توحيد الأسماء والصفات في توحيد الربوبية ، ولا مشاحة في ذلك ؛ لأن المقصود واضح في كلا التقسيمين .
terjemahannya :

"Tauhid dibahagikan kepada tiga :

1. Tauhid Rububiyah.
2. Tauhid Uluhiyah.
3. Tauhid Asma' wa Sifat.

Tauhid Rububiyah ialah mengimani bahwa Allah swt adalah pencipta segala sesuatu dan mengurus kesemuanya dan tidak ada sekutu bagiNya dalam hal tersebut.

Adapun Tauhid Uluhiyah ialah mengimani bahwa Allah swt Dialah yang berhak untuk disembah dengan haq, tidak ada sekutu bagiNya dalam hal tersebut. Inilah makna

"tidak ada yang layak disembah dengan haq kecuali Allah swt. Maka, segala bentuk ibadah seperti solat, puasa dan yang lainnya, wajib dilaksanakan hanya untuk Allah swt semata. Tidak boleh ada satu bentuk ibadah pun yang ditujukan kepada selain Allah swt.

Selanjutnya, Tauhid Asma' wa Sifat ialah mengimani semua apa yang disebutkan dalam Al-Qur'an dan Hadith2 shahih tentang nama-nama Allah swt dan sifat-sifatNya. Lalu menetapkan itu semua untuk Allah swt tanpa 'tahrif' (mengubah), tanpa ta'thil (meniadakan), takyif (menanyakan bagaimana caranya), dan tanpa tamstil (menyerupakan), sesuai dengan firman Allah swt :-

"Katakanlah (wahai Muhammad): (Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa. Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat. Dia tiada beranak dan Dia pula tidak diperanakkan Dan tidak ada sesiapapun yang serupa denganNya. " (Al-Ikhlas: 1-4).

Dan firman Allah swt :
"Tiada sesuatupun yang sebanding dengan (ZatNya, sifat-sifatNya dan pentadbiranNya) dan Dialah Yang Maha Mendengar, lagi Maha Melihat. ." (Asy-Syura: 11).

Tetapi ada sebahagian para ulama' yang membahagikan tauhid menjadi dua sahaja iaitu dengan menggabungkan Tauhid Asma' wa Sifat pada Tauhid Rububiyah. Dan tidak ada masalah dalam hal ini, kerana maksud dua macam pembahagian ini sudah jelas. " -[tamat teks].

----------

Sila baca URL dibawah :-

SJ-01-0040 : sifat 20
http://al-ahkam.net/home/index.php?name=MDForum&file=viewtopic&t=28193

Sekian, wassalam
----------
Rujukan :

1. Perbedaan pokok antara aqidah asy'ariah dengan Aqidah ahlusunnah wal jama'ah. IN : Majalah Assunah edisi 19/II/1417-1996.

2. Dr Mohd Asri Zainul Abidin. Islam Liberal ancaman terhadap Islam Tulen. IN : Seminar Bahaya Islam Liberal, 21 Mei, 2005, Dewan Bahasa & Pustaka, Kuala Lumpur. ms 27.

3. Syiekh Abdul Aziz bin Baaz. al-Durus al-Muhimmah li'aammati al-'Ummati. Riyad : Daar Adhawaa' Zamzam LinNasyar, 2002. ms 3-4.

0 comments:

Post a Comment