Dec 27, 2008

Maksud Jangan Keji Berhala

Assalamualaikum Wmt Wkt

Dalam Al-Qur`an ada disebutkan "jangan kamu mengeji tuhan org kafir nanti mereka mengeji pula Allah". Adakah ini bermakna kita tidak boleh berhujjah dengan orang kafir menyentuh aspek ketuhanan mereka, nanti mereka mengeji Allah pula?

Apa jawaban yang patut diberikan kepada non-Muslim yang kita dakwah supaya meninggalkan sembahan berhala , lalu mereka jawab berhala adalah perantaraan sahaja sama seperti Muslim solat menghadap Kaabah

Wassalam

--------

Ayat yg anda maksudkan itu ialah dari sura alAn'am: 108. Kalimah yg dimaksudkan oleh anda itu ialah 'wala tasabbu', yakni maki-hamun. Maka ayat itu melarang kita memaki-hamun berhala2 dan objek2 sembahan mereka.

Adapun menyeru mereka kepada Islam dan berdialog dengan orang kafir itu tidaklah ditegah. Cara dan teknik berdialog dgn orang kafir itu mestilah dgn hikmah dan salah satunya kita tidak boleh mencaci dan memaki berhala2 mereka. Ini menuntut kita memiliki skills dan ilmu sebelum berdialog dan menyeru orang kafir. Jika kita jahil dalam hal ini, maka kita akan terus menyerang isu berhala dan ini akan menimbulkan kemarahan mereka (Dr Zaydan, Usyul Dakwah)

0 comments:

Post a Comment