Jan 23, 2009

Masalah Pukau

Salam
sejak kebelakangan ini byk berlaku kes pukau sama ada di kg atau pun bandar, org kaya atau pun miskin semua menjadi mangsa asalkan ada brg yang menjadi tarikan para pengamal pukau..masyarakat mula bimbang dan risau..
dan saya telah mendapat satu risalah ttg bagaimana nak hindarkan diri drpd ilmu pukau, atau dengan kata lain sbg pendinding diri..
antara lain dlm risalah tersebut yang dikeluarkan oleh seorang yang bergelar usatz dari sebuah pusat perubatan islam ialah "..hendaklah kita membaca surah yasin selepas solat maghrib tujuh malam berturut2 dan bacaan itu dihembuskan ke sebekas air. dan hendaklah iar yang telah dihembuskan dengan bacaan suray yasin itu disiram ke rumah bermula dari satu tempat ke kanan, dikelilingi rumah tersebut sehingga berjumpa dengan tempat permulaan semula..dan selepas itu, keluar ke halaman rumah dan azan dengan menghadap rumah pada waktu solat sebagai amalan agar tidak dipukau..". ada juga yang mengamalkan bacaan “ bismillahillazi la yadhurru ma’asmihi syai’un fil ardi wala fissama’.wahuwassami’ul alim” dan juga bacaan “waja’alna min baini aidihim saddan wamin khalfihim saddan….” (surah yasin) bagi mengelakkan diri daripada dipukau atau disihir.

soalan saya: eeeeek

1) apakah sumber amalan (kaifiat) sebagai mana yang dinyatakan dalam risalah berkenaan,sekiranya ada? Sekiranya tiada, apakah pula hukum sekiranya kita beramal dengannya?
2) Adakah terdapat amalan sahih daripada Nabi S.A.W bagi mengelakkan pukau atau sihir?

Wassalam

**************
g@y@t
Salam

1) Allah ta'ala 'alam. Sepanjang pengetahuan ana, apa yg dijelaskan kaifiatnya di atas, tidak tsabit dari al-Qur'an dan sunnah. Dan menetapkan cara sedemikian rupa tidak ada asal dalam agama.

2) Bahkan ada. Dalam hadis ada mengisahkan perihalnya. Antara yang paling jelas adalah membaca ayatul kursi sptmana diriwayatkan oleh anNasai dan lainnya.

Selain itu, membaca surah alikhlas dan muawizatain(alfalaq dan annas) jg termasuk dalam sunnah dalam konteks melindungi diri dari gangguan syaitan sptmana mana yg diriwayatkan dalam bukhari dan kitab sunan yang lainnya. (Wahbah alZuhaili: tafsir almunir)

Wassalam
_________________
kamin
Panel Feqh
Assalamu'alaikum

Tambahan sedikit. Berikut adala beberapa bacaan dari al-Quran yang boleh dijadikan amalan (bacaan harian) bagi mencegah dan merawat sihir sebagaimana yang pernah di syarahkan oleh bekas Mufti Besar Arab Saudi, Syeikh Abdul Aziz bin Baaz rh.

1. Surah al-Baqarah : 255 / Ayat Kursi

: {اللّهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلاَ يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَلاَ يَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ} [البقرة 255].

2. Surah al-'Araf : 117 hingga 122

{وَأَوْحَيْنَا إِلَى مُوسَى أَنْ أَلْقِ عَصَاكَ فَإِذَا هِيَ تَلْقَفُ مَا يَأْفِكُونَ، فَوَقَعَ الْحَقُّ وَبَطَلَ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ، فَغُلِبُواْ هُنَالِكَ وَانقَلَبُواْ صَاغِرِينَ، وَأُلْقِيَ السَّحَرَةُ سَاجِدِينَ، قَالُواْ آمَنَّا بِرِبِّ الْعَالَمِينَ، رَبِّ مُوسَى وَهَارُونَ} [الأعراف 117-122].

3. Surah Yunus : 79 hingga 82

{وَقَالَ فِرْعَوْنُ ائْتُونِي بِكُلِّ سَاحِرٍ عَلِيمٍ، فَلَمَّا جَاء السَّحَرَةُ قَالَ لَهُم مُّوسَى أَلْقُواْ مَا أَنتُم مُّلْقُونَ، فَلَمَّا أَلْقَواْ قَالَ مُوسَى مَا جِئْتُم بِهِ السِّحْرُ إِنَّ اللّهَ سَيُبْطِلُهُ إِنَّ اللّهَ لاَ يُصْلِحُ عَمَلَ الْمُفْسِدِينَ، وَيُحِقُّ اللّهُ الْحَقَّ بِكَلِمَاتِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ} [يونس 79-82].

4. Surah Tha Ha : 65 hingga 70]

{قَالُوا يَا مُوسَى إِمَّا أَن تُلْقِيَ وَإِمَّا أَن نَّكُونَ أَوَّلَ مَنْ أَلْقَى، قَالَ بَلْ أَلْقُوا فَإِذَا حِبَالُهُمْ وَعِصِيُّهُمْ يُخَيَّلُ إِلَيْهِ مِن سِحْرِهِمْ أَنَّهَا تَسْعَى، فَأَوْجَسَ فِي نَفْسِهِ خِيفَةً مُّوسَى، قُلْنَا لا تَخَفْ إِنَّكَ أَنتَ الأَعْلَى، وَأَلْقِ مَا فِي يَمِينِكَ تَلْقَفْ مَا صَنَعُوا إِنَّمَا صَنَعُوا كَيْدُ سَاحِرٍ وَلا يُفْلِحُ السَّاحِرُ حَيْثُ أَتَى، فَأُلْقِيَ السَّحَرَةُ سُجَّدًا قَالُوا آمَنَّا بِرَبِّ هَارُونَ وَمُوسَى} [طه 65-70].

5. Surah al-Kafirun

{قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ، لا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ، وَلا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ، وَلا أَنَا عَابِدٌ مَّا عَبَدتُّمْ، وَلا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ، لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ}.

6. Surah al-Ikhlas

{قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ، اللَّهُ الصَّمَدُ، لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ، وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ}.

7. Surah al-Falaq

{قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ، مِن شَرِّ مَا خَلَقَ، وَمِن شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ، وَمِن شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِي الْعُقَدِ، وَمِن شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ}.

8. Surah al-Nas

{قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ، مَلِكِ النَّاسِ، إِلَهِ النَّاسِ، مِن شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ، الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ، مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ}.

Petikan : Majmu' Fataawa Samaahah alSyeikh Abdul Aziz bib Abdullah bin Baaz : Fatwa Aqidah - 2. susunan Dr Abdullah bin Ahmad al-Thayyaar. Riyad : Daar al-Watan, 1995. ms 649.

0 comments:

Post a Comment