Jan 23, 2009

Ada Apa Dengan Kartun Nabi Muhammad

Salam

afwan..nak mintak pndgn panel2 di sini..tentang apa yang penulis ni tuliskan...tentang pesoalan2 yang ditimbulkannya..
http://idealis-mahasiswa.net/editor2006/suratpelayar0039.html
sebuah laman mahasiswa tempatan..

Quote:
Ada Apa Dengan Kartun Nabi Muhammad?
Sebelum saya meneruskan tulisan saya ini, eloklah kiranya saya memohon maaf terlebih dahulu kepada pembaca-pembaca laman ini jika sekiranya tulisan saya ini menimbulkan sensitiviti, ketidakpuasan hati dan kemarahan anda semua terhadap diri saya. Bukanlah tujuan saya untuk menyiram petrol ke dalam api yang sudah sedia marak sekarang ini. Sebaliknya api yang marak jika tidak dikawal boleh membakar diri sendiri. Lantaran itu sebelum kita mengikut sahaja arus kemarahan yang wujud di kalangan masyarakat Islam sekarang ini, eloklah juga kita melihat sisi-sisi pandangan lain dari isu kartun yang dikatakan menghina Nabi Muhammad ini.
Saya seorang muslim dan tetap akan mempertahankan kepercayaan saya ini sampai bila-bila. Kerana saya seorang muslim, saya juga turut merasa marah dan geram apabila isu tentang kartun Nabi Muhammad ini diberitakan di media-media massa. Akan tetapi, mujurlah saya juga diberi akal-fikiran oleh Tuhan dan punya kesedaran rasional untuk meninjau, menghalusi dan mempersoalkan dengan lebih mendalam dari pelbagai sisi tentang isu kartun Nabi Muhammad ini.
Soalan pertama yang melintas ke dalam fikiran saya setelah marah dan geram saya sedikit reda ialah – adakah betul-betul sahih kita semua tidak dibenarkan untuk menggambarkan (termasuk melukis) wajah Nabi Muhammad di dalam apa jua bentuk pun? Jika sahih kita tidak dibenarkan, dari mana datangnya dalil atau sumber rujukan terhadap hukum ini.
Adakah terdapat dengan jelas dan terang di dalam kitab suci Al-Quran bahawa Tuhan telah berfirman mengharamkan kita dari menggambarkan wajah Nabi Muhammad. Atau adakah dalil ini datangnya dari sunnah Nabi Muhammad sendiri di mana Nabi Muhammad bersabda kepada para sahabat untuk umat manusia tidak menggambarkan wajah beliau setelah beliau wafat nanti. Dan jika ada dalilnya yang jelas, di dalam konteks apa Tuhan berfirman atau Nabi bersabda serta apakah sebab-musabab hukum ini dibuat. Semua soalan ini menyucuk-nyucuk fikiran saya untuk mencari jawapan-jawapannya.
Hasil dari pencarian saya dari dua sumber utama (Al-Quran dan Sunnah Nabi) hukum Islam ini, saya tidak mendapat jawapan yang jelas kepada soalan-soalan yang saya nyatakan di atas tadi. Tidak ada firman Tuhan dan tidak ada sabda Nabi yang jelas menyeru kepada pengharaman lukisan wajah Nabi Muhammad. (Oleh kerana itu, jika ada sesiapa yang membaca tulisan saya ini dan mempunyai jawapan yang jelas terhadap soalan-soalan saya itu, silalah memberi maklumbalas kerana saya juga di dalam proses untuk terus mencari).
Oleh kerana tiada jawapan yang jelas dan terang diutarakan oleh Al-Quran mahu pun Sunnah Nabi Muhammad di dalam penetapan hukum ini, makanya pada fikiran rasional saya, tentulah penetapan hukum ini dilakukan berdasarkan tafsiran manusia samada melalui ijma’, qiyas atau ijtihad ulamak. Memandangkan ianya adalah satu tafsiran manusia, makanya tafsiran juga boleh berbagai-bagai dan tidak semestinya tunggal semata-mata. Tafsiran juga harus dilihat daripada zaman tafsiran itu dibuat dan konteks tafsiran itu dibuat.
Dari bacaan yang saya perolehi juga terdapat pelbagai tafsiran dan hukum yang berbeza-beza tentang lukisan wajah dan figur Nabi Muhammad, lukisan berbentuk figur, ukiran-ukiran figur dan patung serta soal pengambilan gambar foto. Kebanyakkan tafsiran dan hukum yang datang dari aliran Islam-Sunni tentang persoalan-persoalan ini adalah lebih ketat berbanding dengan Islam-Syiah yang agak lebih longgar. Bagi masyarakat Islam dari aliran Syiah, lukisan Nabi Muhammad tidaklah sesuatu yang diharamkan tetapi biasanya wajah (muka) Nabi Muhammad tidak dilukis sebaliknya digantikan dengan sinar cahaya. Begitu juga di zaman pemerintahan khalifah empayar Ottoman, patung-patung kecil (miniature) nabi Muhammad adalah sesuatu yang tidak diharamkan malahan khalifah-khalifah Islam Ottoman gemar mengunjungi dan mengappresiasi kerja-kerja seni seniman-seniman Islam yang menghasilkan miniature Nabi Muhammad ini yang dipamirkan di muzium-muzium seni.
Dari bacaan yang saya lakukan juga saya mendapati di zaman dahulu terdapat hukum yang mengharamkan pengambilan gambar foto dan alasan yang digunakan untuk mengharamkannya pada waktu itu ialah ia (gambar foto) dikira sebagai sesuatu yang boleh mendorong kepada penyembahan terhadap sesuatu yang lain daripada Tuhan. Walaubagaimana pun pada zaman ini, hukum tersebut sudah pun dimansuhkan dan tidak releven sama sekali. Di sini jelas bahawa tafsiran hukum dari manusia itu bersifat kontekstual dan tidak berbentuk kekal selama-lamanya. Hukum haram mengambil gambar foto pada zaman dahulu menjadi halal pula pada zaman kini.
Dari sini, fikiran rasional saya cuba menanyakan diri saya sendiri – jika sekiranya pada zaman Nabi Muhammad terdapat alatan-alatan kamera atau sebarang teknologi yang boleh merakam atau mencetak gambar beliau atau gambar para sahabat Nabi, adakah beliau akan mengeluarkan fatwa untuk mengharamkan gambar-gambar tersebut dari dilukis, dirakamkan atau dicetak?
Saya tidak pasti apa jawapan yang akan diberikan oleh Nabi tapi saya agak pasti bahawa jika teknologi kamera wujud di zaman Nabi, pasti ramai orang akan mengabadikan gambar wajah Nabi dan para sahabat Nabi di dalam bentuk foto dan masalah tentang samada boleh atau tidak untuk kita menggambarkan wajah Nabi ini, tidak akan wujud sama sekali seperti sekarang ini!
Bukanlah niat saya di sini untuk menyatakan bahawa tindakan menggambarkan wajah Nabi Muhammad itu halal atau dibenarkan. Bukan itu niat saya sama-sekali. Apa yang menjadi niat saya adalah untuk kita sama-sama mempersoalkan kembali sesuatu yang disuapkan kepada kita sejak sekian lama. Untuk tidak hanya menerima sahaja suapan tersebut tanpa menggali dengan lebih mendalam tentang perkara atau hukum yang disuapkan kepada kita itu. Hanya kerana perkara atau hukum itu berkaitan dengan agama tidak semestinya kita hanya menerima bulat-bulat tanpa menyelidikinya terlebih dahulu.
Jika sekiranya tidak ada jawapan yang jelas diberikan di dalam Al-Quran mahu pun Sunnah Nabi tentang isu menggambarkan wajah Nabi Muhammad ini, kenapa kemarahan kita begitu meluap-luap sekali? Adakah kemarahan kita adalah kerana lukisan kartun Nabi Muhammad itu atau pun kemarahan kita adalah kerana imej negatif yang dipaparkan oleh kartun Nabi Muhammad itu?
Jika sekiranya Nabi Muhammad dilukiskan di dalam bentuk yang positif sebagai seorang yang baik, ulung, hebat, pemimpin yang adil, pencinta kedamaian, pembawa kebenaran dan sebagainya – adakah masyarakat Islam akan memberi reaksi marah seperti sekarang ini? Jika sekiranya jawapan kita ialah tidak, pastinyalah isu yang sebenar-benarnya bukanlah isu lukisan wajah Nabi Muhammad itu tetapi isu yang sebenar ialah isu melukis wajah Nabi Muhammad di dalam bentuk yang negatif!
Adakah ini bermakna masyarakat Islam tidak akan bereaksi keras dan ganas jika sekiranya lukisan wajah Nabi Muhammad digambarkan di dalam bentuk yang positif? Saya sendiri berandaian bahawa masyarakat Islam akan tetap memberi reaksi tetapi reaksi yang diberikannya tidaklah semarah dan sekeras sekarang ini. Jika andaian saya ini benar, maka bolehlah kita katakan bahawa kemarahan masyarakat Islam bukan sangat disebabkan oleh lukisan wajah Nabi Muhammad tetapi lebih disebabkan oleh lukisan wajah Nabi Muhammad yang dikarikaturkan di dalam bentuk yang negatif. Kemarahan ini boleh di fahami kerana buat masyarakat Islam Nabi Muhammad adalah suatu figur yang mulia, suci, sempurna dan tiada cacat celanya.
Ada apa sebenarnya dengan kartun Nabi Muhammad ini? Untuk menjawab soalan ini eloklah kita mengetahui serba sedikit tentang latar belakang kartun Nabi Muhammad ini. Kartun ini dilukis sebagai suatu respon terhadap dilemma, kerisauan dan ketakutan para artis/kartunis/seniman Denmark apabila mereka mahu menghasilkan kerja seni yang melibatkan pandangan mereka terhadap Islam kerana Islam dilihat sebagai suatu subjek yang sensitif, taboo dan tidak boleh disentuh oleh sesiapa pun.
Lantaran itu sebuah suratkhabar Demark (Jyllands-Posten) telah mengkomisyenkan 12 orang artis/kartunis/seniman Denmark untuk menghasilkan kerja seni di dalam bentuk lukisan untuk menggambarkan persoalan dan dilemma ini dan apa persepsi mereka terhadap subjek Islam itu sendiri. Dari situ, 12 orang artis/kartunis/seniman Denmark yang telah dikomisyenkan itu telah menghasilkan lukisan 12 kartun (setiap seorang melukis satu kartun) yang kemudiannya disiarkan di akhbar tersebut pada bulan September tahun lepas (hampir 5 bulan yang lepas – kenapa baru sekarang isu ini menjadi hangat adalah satu perkara yang lain dan kita boleh melawat laman-laman web teori konspirasi untuk mengetahui lebih lanjut mengenainya).
Bagaimana rupanya 12 kartun ini? Keduabelas-duabelas kartun ini boleh kita akses dari laman-laman web yang ada. Bagi saya sebelum kita marah melulu, eloklah kiranya kita meneliti dahulu setiap kartun-kartun tersebut dan kemudiannya membuat penilaian samada kartun tersebut memang bertujuan dan berniat untuk menghina Islam dan Nabi Muhammad atau ianya merupakan satu satira dan kritik dari artis/kartunis/seniman Denmark tentang apa yang mereka persepsikan tentang Islam.
Di salah satu mukasurat di akhbar Jyllands-Posten itu, keduabelas-belas imej kartun itu diatur dan disusun di dalam bentuk lebih kurang empat segi dengan sebuah teks rencana komentari yang bertajuk “Muhammeds ansigt”ditulis ditengah-tengahnya.
Setelah meneliti dan menghalusi setiap satu dari imej-imej 12 kartun tersebut (imej sahaja, tanpa teks) saya berpandangan bahawa hanya satu sahaja dari 12 kartun tersebut yang jelas mempunyai unsur-unsur menghina Nabi Muhammad. Manakala 11 kartun yang lain agak kabur dan tidak dapat kita katakan dengan jelas bahawa ianya menghina Nabi Muhammad. Namun begitu 11 kartun yang lain itu tetap mempunyai unsur-unsur prejudis, stereotaip dan rasis terhadap masyarakat Islam terutamanya terhadap orang-orang Arab.
Lukisan kartun yang saya katakan agak jelas menghina Nabi Muhammad ini (lukisan kartun inilah yang sering dipaparkan untuk menimbulkan kemarahan masyarakat Islam manakala imej 11 kartun yang lain jarang dapat kita lihat) dilukis dengan provokatif. Lukisan kartun tersebut memperlihatkan kepala seorang lelaki keturunan Arab (atau mungkin juga Sikh) dengan mimik wajah yang bengis dan dia memakai serban yang dilukis berbentuk bom.
Jika kita lihat kartun ini, ianya adalah satu kartun satira yang berbentuk sinis yang mengkritik Islam sebagai agama yang menggalakkan terrorisme. Walaupun kartun ini boleh kita katakan sebagai satu kartun stereotaip, prejudis dan rasis terhadap orang Islam tapi kita tidak dapat menafikan bahawa ianya dilakarkan untuk tujuan satira dan kritikan sinis berdasarkan persepsi masyarakat Eropah dan Barat terhadap orang-orang Islam lantaran kejadian-kejadian pengeboman dan keganasan yang banyak berlaku sekarang ini yang sering dikaitkan pula dengan kelompok-kelompok militan Islam.
Untuk saya tiada masalah di dalam hal ini kerana memang kita harus akui bahawa memang di dalam Islam sendiri terdapat kelompok-kelompok militannya yang menggunakan keganasan sebagai salah satu cara perjuangannya. Dan imej kartun yang dilukiskan itu pada pandangan saya boleh merepresentasi sesiapa sahaja – ianya boleh merepresentasi Ahmad Al-Jabari, Abdul Al-Bukhari atau Raja Saud dari Arab Saudi atau sesiapa sahaja lelaki keturunan Arab yang lain dan dengan serban yang dipakainya itu, ia boleh juga merepresentasikan seorang Sikh.
Akan tetapi yang menjadi masalah dan punca kemarahan masyarakat Islam sekarang ini ialah apabila teks (text/perkataan) “ lamalif alif lam ha alif lam lam ha-mim ha mim dal-ra sin wau lam-alif lam lam ha” di dalam bahasa Arab yang membawa makna “Tiada Tuhan Melainkan Allah, Muhammad Rasullullah” ditulis pada serban kartun tersebut. Teks bahasa Arab ini telah memberi nama dan label bahawa lelaki keturunan Arab tersebut ialah Nabi Muhammad. Dan teks “ lamalif alif lam ha alif lam lam ha-mim ha mim dal-ra sin wau lam-alif lam lam ha” memang sejak dari 1,427 tahun dahulu telah diterima oleh seluruh umat Islam sebagai satu simbol suci yang merepresentasikan pegangan keimanan umat Islam bahawa Tiada tuhan melainkan Allah dan Nabi Muhammad adalah utusan Allah.
Ini membawa makna bahawa jika sekiranya teks “ lamalif alif lam ha alif lam lam ha-mim ha mim dal-ra sin wau lam-alif lam lam ha” tidak diletakkan pada serban kartun ini, imej wajah kartun ini boleh menjadi sesiapa sahaja dari keturunan Arab atau Sikh dan status kartun ini adalah sama seperti kartun-kartun lain yang bersepah-sepah banyaknya yang mengkritik dan mensatirakan orang Arab terutamanya, tanpa membangkitkan kemarahan meluap-luap masyarakat Islam seperti sekarang ini.
Ianya juga memberi makna bahawa kartun tersebut tanpa teks “ lamalif alif lam ha alif lam lam ha-mim ha mim dal-ra sin wau lam-alif lam lam ha” adalah satu kartun yang halal dan tidak akan menimbulkan kemarahan yang meluap-luap seperti sekarang ini kerana lelaki Arab yang serbannya berbentuk bom itu boleh ditafsirkan sebagai sesiapa sahaja dan banyak kartun-kartun seperti itu (seperti kartun Osama, kartun Zarkawi atau kartun-kartun stereotaip figur-figur lelaki Arab yang lain) telah disiarkan di merata tempat tanpa adanya reaksi kemarahan dari masyarakat Islam.
Tetapi sebaik sahaja teks tersebut diletakkan atau dinamakan kepada kartun tersebut, sebarang tafsiran lain tidak mungkin boleh dibuat melainkan satu tafsiran sahaja iaitu: kartun tersebut adalah kartun Nabi Muhammad, iaitu satu figur suci, sempurna, maksum dan tanpa cacat cela bagi masyarakat Islam. Teks “ lamalif alif lam ha alif lam lam ha-mim ha mim dal-ra sin wau lam-alif lam lam ha” tersebutlah yang telah memaknai figur lelaki Arab yang berserban bom itu.
Jadi, bolehlah kita katakan bahawa yang menjadi masalah sebenar di sini ialah bukannya kartun wajah Nabi Muhammad itu (kerana tiada siapa pun yang tahu bagaimana wajah Nabi Muhammad yang sebenarnya) tetapi yang menjadi masalah di sini ialah teks “lamalif alif lam ha alif lam lam ha-mim ha mim dal-ra sin wau lam-alif lam lam ha” yang diletakkan kepada gambar kartun tersebut. Sekali ianya sudah diletakkankan, ianya tidak dapat ditarik balik lagi.
Tidak seperti tulisan, ianya boleh dibetulkan kembali dengan alasan tersalah tulis atau ditafsirkan dari pelbagai perspektif lain, begitu juga dengan gambar atau lukisan tanpa teks ianya juga boleh ditafsirkan dengan pelbagai tafsiran lain – tetapi apabila sesuatu imej/gambar/lukisan itu dikahwinkan dengan teks untuk memberi makna kepada imej/gambar/lukisan tersebut, ianya tidak boleh ditafsirkan dalam bentuk yang lain kecuali apa yang telah diberikan maknanya oleh teks tersebut.
Imej lelaki Arab yang berwajah bengis dan berserban bom tersebut adalah “Muhammad Rasullullah” dan ianya telah terpahat selama-lamanya dan sekekal-kekalnya di dalam setiap ingatan dan memori pada setiap orang-orang yang telah melihatnya. Dan imej lelaki Arab berserban bom yang dilabelkan dengan teks “Muhammad Rasullullah” itu tidak boleh menjadi orang lain lagi, selama-lamanya.
Di sinilah kekuatan dan juga kekalutan yang telah timbul apabila imej (lelaki Arab memakai serban berbentuk bom) dan teks (“ lamalif alif lam ha alif lam lam ha-mim ha mim dal-ra sin wau lam-alif lam lam ha”) telah dikahwinkan – suatu kekuatan yang tidak boleh dirungkaikan sama sekali sehingga menimbulkan kekalutan pada dunia sekarang ini.
Begitu jugalah dengan 11 kartun-kartun yang lain itu. Jika sebelas kartun yang lain itu berdiri sendiri tanpa disertai dengan teks rencana komentarinya dalam bahasa Denmark yang bertajuk “Muhammeds ansigt” (Wajah-wajah Muhammad), saya yakin tidak ada seorang pun yang sedar atau boleh mengetahui bahawa imej yang hendak digambarkan itu adalah imej Nabi Muhammad.
Berbeza dengan kartun lelaki Arab yang memakai serban bom yang meletakkan teks “ lamalif alif lam ha alif lam lam ha-mim ha mim dal-ra sin wau lam-alif lam lam ha” di serban tersebut, sebelas kartun yang lain ini tidak ada sebarang teks yang diletakkan ke atas imej-imej kartun tersebut untuk menunjukkan bahawa ianya adalah Nabi Muhammad. Walaubagaimana pun rencana komentari yang ditulis di tengah-tengah susunan 12 kartun-kartun tersebut, dengan tajuk “Wajah-wajah Muhammad” itu telah memberi indikasi yang jelas bahawa sebahagian dari wajah-wajah lelaki Arab berserban yang dilukis pada 11 kartun yang lain itu adalah juga Nabi Muhammad.
Walaupun sebenarnya teks rencana komentari itu tiada langsung isinya yang menghina Nabi Muhammad atau pun Islam (setelah membaca terjemahan teks tersebut saya mendapati rencana tersebut bersifat intelektual di mana persoalan tentang self-sensorship, dilemma karyawan dan seniman Denmark yang ingin menggunakan Islam sebagai subjek karya, sekularisma, demokrasi, kebebasan bersuara dan berekspressi, serta pertentangan konsep-konsep moden ini dengan nilai dan budaya masyarakat Islam telah dibahaskan oleh pengarangnya), tetapi dengan tajuk rencana “Wajah-wajah Muhammad” yang disertai pula oleh susunan kartun-kartun yang sebahagiannya menggambarkan wajah lelaki-lelaki Arab dengan serban mereka, sudah tentu tanggapan yang akan lahir dari sesiapa sahaja yang membaca dan melihatnya ialah figur kartun yang dilukis itu adalah Nabi Muhammad. Seperti garam dilumurkan ke luka, lukisan kartun-kartun tersebut pula telah menggambarkan Nabi Muhammad dengan gambaran-gambaran yang sangat negatif.
Sekali lagi kita dapat melihat bagaimana kekuatan yang ada pada jalinan antara teks dan imej menghasilkan tanggapan dan pandangan yang sangat sukar untuk diubah. Sekali imej dan teks terjalin kejap, sokong menyokong antara satu sama lain, usaha-usaha untuk menafsir atau membaca dari sisi-sisi lain takkan boleh dilakukan kerana proses memaknai imej telah sempurna dilakukan dengan kehadiran teks tersebut. Kekuatan yang terhasil dari jalinan antara teks dan imej kartun Nabi Muhammad ini jugalah yang membawa kepada kekalutan yang lahir hasil dari pertembungan nilai dan budaya yang berbeza di peringkat global.
Dari kekalutan yang berlaku sekarang ini juga kita dapat melihat bagaimana arus globalisasi yang dipicu oleh ekonomi dan teknologi komunikasi dan maklumat sekarang ini telah mempertajamkan apa yang saya namakan pertembungan nilai dan budaya di peringkat global. Perkembangan teknologi komunikasi dan maklumat yang di dorong oleh perkembangan ekonomi telah menyebabkan maklumat tentang apa sahaja dapat diakses oleh sesiapa sahaja dari pelbagai lapisan budaya, kaum, agama dan nilai yang berbeza.
Kalau dulu sebelum revolusi teknologi komunikasi dan maklumat ini bermula, kartun yang disiarkan di sebuah akhbar di sebuah negara yang sangat kecil dengan populasi tak sampai 6 juta orang seperti Denmark itu tak mungkin akan dapat diakses oleh orang lain. Dengan adanya teknologi komunikasi seperti internet, email, mobile-fone, media-24jam, satelite dan sebagainya, sebarang maklumat dapat diakses dalam sekelip mata sahaja dan distribusi maklumatnya pula meliputi seluruh pelusuk dunia.
Apa yang dinamakan globalisasi ini (di dorong oleh kekuatan-kekuatan ekonomi dan pasaran) tidak dapat menangani persoalan-persoalan perbezaan nilai dan budaya masyarakat dunia yang pelbagai ini. Oleh kerana pendorong utama kepada globalisasi ini ialah pengembangan ekonomi dan perluasan pasaran, maka hanya soal-soal ekonomi sahajalah yang dapat ia berikan solusi dengan efisyen. Akan tetapi bila persoalan-persoalan nilai dan budaya yang berbeza betembung antara satu sama lain terutamanya sesuatu yang menyentuh soal agama, maka apa yang berlaku bukanlah solusi tetapi sebaliknya suatu kontradiksi yang dipercepatkan penajamannya oleh globalisasi dan teknologi komunikasi serta maklumat.
Di dunia global ini nilai dan budaya Eropah serta Barat yang sekular ditembungkan dengan nilai dan budaya Islam yang tidak-sekular yang mana bagi masyarakat Islam agama adalah bahagian penting di dalam kehidupan dan negara. Di sini terdapat satu perbezaan yang nyata – iaitu apa yang kita (masyarakat Islam) anggap menghina dan tidak boleh seinci pun dikritik mungkin dianggap satira dan sebahagian dari prinsip kebebasan bersuara oleh orang lain (masyarakat Eropah). Perbezaan ini boleh difahami kerana kedua-dua masyarakat ini datang dari dua tradisi yang berbeza. Tradisi masyarakat Islam yang mana kebebasan bersuaranya dikawal dan disempitkan oleh pemerintahnya ditembungkan dengan tradisi masyarakat Eropah yang mana kebebasan bersuaranya diberikan ruang yang sangat luas oleh pemerintahnya.
Bagi negara-negara Eropah dan Barat dengan nilai dan budaya yang berasaskan sekularisma, kartun satira seperti itu bukanlah sesuatu yang bersifat sensitif atau taboo. Bersepah banyaknya kartun atau karikatur yang diterbitkan di Eropah dan Barat yang mensatirakan Nabi Isa (Jesus Christ – yang juga merupakan nabi masyarakat Islam). Bukan sahaja Nabi, mereka satirakan, mereka juga kerap mensatirakan Tuhan itu sendiri.
Di dalam nilai dan budaya yang seperti ini agama, institusi agama atau apa-apa sahaja simbol-simbol agama adalah sesuatu yang bersifat peribadi dan penghayatan terhadapnya juga adalah di dalam ruang peribadi semata-mata. Oleh kerana itu kepercayaan, budaya dan nilai yang terbentuk dari agama tidak punya hak untuk campurtangan di dalam soal-soal kenegaraan.
Sedangkan bagi masyarakat Islam agama dilihat sebagai sesuatu yang tidak boleh dipisahkan dari negara. Peranan agama meresap masuk dan terpahat kukuh di dalam setiap sendi-sendi masyarakatnya dan juga struktur-struktur kenegaraannya. Agama tidak hanya dilihat sebagai institusi tetapi agama juga dilihat sebagai suatu cara hidup yang sempurna dan pemberi pedoman hidup kepada masyarakat. Majoriti masyarakat Islam masih berpegang teguh kepada kepercayaan bahawa agama bukan semata-mata peribadi tapi perlu ada tanggungjawab dari negara (pemerintah) untuk memastikan ianya tidak dinodai, diolok-olok dan dipersendakan. Di sinilah pertembungan ini berlaku kerana di negara-negara Islam dan negara-negara yang majoriti penduduknya Islam – budaya dan nilai yang dipegang oleh mereka bukan sahaja berbeza tetapi juga jelas-jelas bertentangan dengan nilai dan budaya yang dipegang oleh masyarakat Eropah dan Barat.
Kerana itu agama dan simbol-simbol agama seperti kitab suci Al-Quran, ayat-ayat al-Quran, hadis-hadis Nabi, Kaabah, Baitul-maqdis, masjid, sembahyang, perkataan “lamalif alif lam ha alif lam lam ha” (Tiada tuhan melainkan Allah), “mim ha mim dal” (Muhammad), “alif lam lam ha” (Allah) dan sebagainya adalah sesuatu yang bersifat suci dan tidak boleh dinodai atau dipersendakan sama sekali.
Pertentangan nilai dan budaya di dalam konteks persoalan agama antara masyarakat Eropah dan Barat dengan masyarakat Islam boleh difahami kerana kedua-dua belah pihak mempunyai tradisi, sejarah dan tamadun yang berbeza. Sejarah perkembangan tamadun masyarakat Eropah moden adalah juga sejarah penentangan terhadap institusi-insitusi agama (Gereja) beserta doktrin-doktrin dan simbol-simbolnya. Eropah dan Barat pada hari ini dibangunkan di atas runtuhan institusi-institusi agama (Gereja) dan raja.
Institusi-institusi agama ini diruntuhkan sendiri oleh rakyatnya melalui pemberontakan-pemberontakan yang berlaku menentang gereja dan raja-rajanya pada kurun ke-19. Pemberontakan menentang gereja ini berlaku kerana gereja telah menjadi suatu institusi yang korup, menindas dan memeras rakyat serta bersekongkol pula dengan raja-rajanya yang zalim dan kejam. Dengan itu institusi agama di Eropah dan Barat beserta dengan simbol-simbolnya telah hilang kredibiliti dan kesuciannya di mata rakyat. Dari sejarah institusi agamanya yang sebegitu rupa, tidak hairanlah jika sekiranya tindakkan-tindakkan mempersenda, memperolok-olok dan mensatirakan agama dan simbol-simbolnya adalah sesuatu yang tidak menimbulkan kemarahan masyarakat Eropah dan Barat kerana institusi-institusi agamanya sudah hilang kredibiliti dan kesuciannya akibat proses sejarah yang telah mereka lalui.
Di sini letak bezanya dengan sejarah perkembangan tamadunan Islam di mana institusi-institusi agamanya tidak mengalami kehilangan kredibiliti dan kepercayaan seteruk institusi-institusi agama di dalam masyarakat Eropah dan Barat. Tidak pernah ada pemberontakan untuk meruntuhkan institusi agama di dalam sejarah tamadun Islam. Pemberontakan rakyat terhadap pemerintah-pemerintah dinasti Islam memang ada tapi tidak pernah sampai ke suatu tahap di mana rakyat menuntut supaya institusi agama diruntuhkan. Malahan institusi agama sering diperlihatkan sebagai suatu institusi yang sentiasa memberi teguran dan kritikan jika sekiranya tindakkan-tindakkan pemerintah dilihat menyeleweng dan menyalahgunakan kuasa. Malahan institusi agama kadangkala turut terlibat di dalam pemberontakan menentang pemerintah-pemerintah yang zalim dan kejam.
Di sini, institusi agama Islam beserta dengan simbol-simbolnya harus kita akui masih mempunyai kredibiliti dan kepercayaan yang sangat tinggi di mata masyarakat Islam. Justeru itu kepercayaan dan keyakinan yang diberi oleh masyarakat sendiri terhadap institusi-institusi agama dan simbol-simbolnya ini, menjadikan taraf dan darjatnya mulia dan suci. Lantaran kemulian dan kesucian yang diperolehinya dari masyarakat itu, maka pastilah sebarang penghinaan, persendaan dan satira yang dilemparkan terhadap agama Islam beserta dengan institusi dan simbol-simbolnya, akan ditanggapi dengan perasaan benci dan marah yang meluap-luap.
Pertentangan nilai dan budaya kedua-dua masyarakat ini (Barat dan Islam) bukanlah sesuatu yang mudah untuk diselesaikan kerana bukan sahaja susur-galur sejarah perkembangan tamadun kedua-duanya yang berbeza tetapi juga asas-asas pembinaan kedua-dua masyarakat itu juga saling bertentangan. Kejadian kartun Nabi Muhammad dan reaksi dari kedua-dua belah pihak ini adalah contoh manifestasi dari pertentangan-pertentangan ini.
Dan dari pertentangan nilai dan budaya ini – terdapat satu persoalan penting berhubung dengan soal kedaulatan (sovereignity) sesebuah negara di era globalisasi ini. Kita telah dapat melihat bagaimana globalisasi yang di dorong oleh perkembangan ekonomi dan perluasan pasaran telah mendorong pula perkembangan teknologi komunikasi dan maklumat yang telah memperbolehkan akses, mempercepatkan dan memperluaskan distribusi maklumat yang telah turut juga menajamkan kontradiksi nilai dan budaya antara masyarakat yang pelbagai di dalam dunia ini. Dari pertentangan ini timbul satu soalan dibenak saya iaitu – apakah makna dan fungsi kedaulatan sesebuah negara di dalam menghadapi pertentangan nilai dan budaya global ini?
Di dalam isu kartun Nabi Muhammad ini, Denmark ialah sebuah negara yang berdaulat dengan asas demokratik, keadilan, kebebasan bersuara dan berekspressi yang sangat kukuh. Ia merupakan antara negara-negara dunia yang tersohor di dalam membangunkan tatacara kehidupan bermasyarakat yang adil, demokratik, melaksanakan prinsip-prinsip hak asasi manusia, kebebasan media yang sangat terpuji, tahap korupsi yang sangat rendah, transparen, bertanggungjawab dan menyediakan keperluan pendidikan dan kesihatan secara percuma untuk seluruh rakyatnya.
Di dalam laporan Tranparency International 2005, dari 159 negara dunia yang diselidiki, Denmark menduduki tempat ke tiga sebagai negara yang paling rendah korupsinya. Manakala di dalam laporan Reporters Without Border 2005 pula, dari 167 negara yang dikaji, Denmark menduduki tempat pertama sebagai negara yang terbaik di dalam kebebasan media.Pendek kata Denmark adalah antara negara contoh yang terbaik yang telah berjaya membangunkan sebuah tatanan pemerintahan yang adil dan demokratik.
Dari isu kartun Nabi Muhammad ini – adakah kita (rakyat negara-negara Islam) berhak untuk memaksakan budaya dan nilai kita yang berlainan ke atas mereka (rakyat negara Denmark)? Apakah kita (rakyat negara-negara Islam) berhak untuk memaksa kerajaan Denmark menarik balik dasar kebebasan berekspressi dan kebebasan bersuara yang memang merupakan asas penting di dalam pemerintahan negara mereka sejak dahulu lagi? Apakah fungsi dan makna kedaulatan jika sekiranya sesebuah negara itu tidak dapat menentukan halatuju, asas dan dasar negaranya sendiri? Adakah berdaulat sesebuah negara itu jika sekiranya setiap keputusan untuk menentukan halatuju, asas dan dasar negara itu dipengaruhi atau ditentukan oleh negara lain?
Perlulah kita ingat bahawa kartun tentang Nabi Muhammad itu disiarkan di dalam akhbar Denmark dan pengedarannya hanyalah di dalam negara itu sahaja dan bukannya diedarkan ke negara-negara Islam yang lain. Hanya dengan kemajuan teknologi komunikasi dan maklumat, maka rakyat negara lain dapat mengakses kartun tersebut melalui internet dan juga siaran-siaran media dan satellite.
Soalan-soalan di atas adalah soalan-soalan yang timbul hasil dari pertembungan nilai dan budaya di era globalisasi dan kemajuan teknologi komunikasi serta maklumat sekarang ini. Saya sendiri tidak mempunyai jawapan yang jelas kerana ianya bukanlah soalan yang dapat dijawab dengan mudah. Kerumitan atau kekompleksitian yang terhasil dari pertembungan nilai dan budaya antara pelbagai masyarakat global ini perlu dilihat dari pelbagai sisi dan perspektif. Dan rumusan yang diperolehi perlulah diasaskan kepada penghasilan suatu solusi ke arah sebuah dunia global yang saling hormat-menghormati, faham-memahami, toleran, adil, aman dan sejahtera dengan berpandukan prinsip-prinsip kemanusiaan yang sejagat.
Dan antara prinsip-prinsip kemanusiaan yang sejagat yang saya percaya ialah prinsip kebebasan bersuara (termasuk di dalamnya ialah kebebasan berekspressi, kebebasan berhimpun, kebebasan akhbar dan kebebasan media) di mana setiap manusia wajib diberi hak untuk mengekspressi atau menyuarakan pandangan, pendapat, fikiran atau perasaannya tanpa perlu ada sebarang sekatan atau halangan. Pandangan, pendapat, fikiran atau perasaan itu boleh dinyatakan secara bebas bukan sahaja melalui percakapan tetapi juga melalui demontrasi aman, tulisan, lukisan, kartun, teater, drama, filem, karya-karya seni atau sastera dan pelbagai medium pengucapan ekspressi dan suara yang lain.
Sekatan di sini bukan sahaja sekatan dari negara melalui undang-undang, tetapi juga sekatan sosial melalui masyarakat dan sekatan psikologi (yang lahir dari sekatan negara dan sekatan sosial) dari rasa takut. Buat saya, seseorang manusia itu perlu diberi kebebasan penuh untuk menyuarakan pandangan, fikiran, idea dan perasaannya tanpa perlu adanya sekatan-sekatan di atas. Selagi kebebasan bersuara ini tidak diberi, selagi itulah kita akan menafikan haknya untuk menyuarakan isi-hatinya. Bukan itu sahaja, tanpa adanya kebebasan bersuara, kita juga telah menafikan diri kita sendiri untuk mendengar, memikirkan, menganalisa dan menghalusi sisi-sisi lain dari sesuatu perkara tersebut. Dengan menafikan orang lain dari bersuara dan berekspressi kita akan kerugian perspektif-perspektif, sisi-sisi atau idea-idea lain yang mungkin lebih baik pandangannya.
Perkembangan tamadun manusia dari dahulu sehingga sekarang adalah digerakkan oleh dialektik idea iaitu pertembungan-pertembungan antara idea-idea yang berbeza untuk menghasilkan suatu idea baru yang lebih baik dan maju.
Kerana itu saya berpandangan sekatan (baik sekatan undang-undang mahupun sekatan sosial) terhadap kebebasan bersuara hanya akan merugikan umat manusia sahaja dan membantutkan kemajuan manusia. Idea atau pandangan yang berbeza tidak sepatutnya dilawan dengan sekatan dan pengharaman tetapi ianya patut dilawan kembali dengan pandangan, hujah atau idea yang lebih baik dan menyakinkan – barulah masyarakat akan berkembang menjadi sebuah masyarakat yang lebih cerdik, sihat dan maju.
Di dalam isu kartun Nabi Muhammad ini saya secara peribadi memang tidak bersetuju dengan keduabelas-dua belas kartun tersebut kerana selain dari menghina Nabi Muhammad, kartun-kartun tersebut juga adalah kartun-kartun yang boleh saya kategorikan sebagai kartun yang bersifat stereotaip, prejudis dan rasis khususnya terhadap masyarakat Islam dan orang-orang Arab. Walaupun saya tidak bersetuju dengan kartun-kartun tersebut, tetapi saya tidak pula berpandangan bahawa hak dan kebebasan bersuara dan berekspressi para artis/kartunis/seniman/penulis atau masyarakat itu sendiri juga perlu ditarik balik, disekat atau dihalang. Kebebasan bersuara bukan sahaja memberikan hak untuk mereka berekspressi tetapi juga ianya memberi hak untuk saya menaganalisa, menghalusi seterusnya menyuarakan kritikan saya (jika saya tidak berpuas hati) terhadap ekspressi yang telah mereka lakukan.
Setiap satu dari 12 kartun itu, dihasilkan dari sebuah idea yang wujud di fikiran pelukis-pelukisnya. Kartun-kartun itu tidak wujud dengan sendirinya atau lahir begitu sahaja. Ada proses berfikir dibelakangnya. Proses berfikir inilah yang menghasilkan idea dan idea yang terbentuk ini dipraktikkan melalui pembuatan lukisan yang menghasilkan kartun-kartun tersebut. Di dalam lain perkataan kartun-kartun tersebut adalah suatu manifestasi dari sebuah idea. Justeru itu untuk saya, idea dibelakang kartun itulah yang sebenarnya yang perlu dihalusi untuk mencari solusi.
Dan solusi yang sekarang ini diambil oleh masyarakat Islam melalui tindakan-tindakan rusuhan dan pembakaran bukanlah suatu solusi yang baik. Tindakan-tindakan keganasan seperti itu hanya akan mengesahkan dan memperkukuhkan lagi stereotaip dan prejudis masyarakat Eropah dan Barat terhadap masyarakat Islam. Buat saya, solusi yang terbaik untuk menangani isu kartun Nabi Muhammad ini ialah dengan membina dan membangunkan idea-idea baru yang menolak idea-idea yang menghasilkan kartun-kartun tersebut. Idea kartun-kartun itu dilawan dan dipatahkan dengan idea kita sendiri berserta dengan praktik-praktik yang terhasil dari idea kita itu. Idea dibelakang kartun tersebutlah yang perlu masyarakat Islam buktikan sebagai tidak benar, menghina, streotaip, prejudis dan rasis.
Pembuktian yang kukuh tidak datang melalui rusuhan dan pembakaran tetapi ianya datang melalui penghujahan idea yang rasional dan meyakinkan serta praktik-praktik yang dimanifestasikan dari idea tersebut. Dan pembuktian ini hanya akan dapat kita lakukan jika sekiranya terdapat kebebasan bersuara. Kebebasan bersuara akan memberi ruang kepada kita (masyarakat Islam) untuk mengartikulasi idea kita kepada seluruh masyarakat awam baik yang Islam mahu pun yang bukan Islam. Dan kebebasan bersuara juga akan membenarkan masyarakat bukan Islam menyampaikan suara dan isi-hati mereka. Dan dari proses ini barulah kita sama-sama boleh belajar untuk saling-mengerti, bertoleransi dan faham-memahami antara satu sama lain.
Hanya kerana wujudnya kebebasan bersuara di negara-negara Eropah inilah, makanya masyarakat Islam di sana (walaupun minoriti) punya ruang untuk mengartikulasi bantahan-bantahan dan pandangan-pandangan mereka mengenai isu ini. Dan dari bantahan dan pandangan masyarakat Islam ini (yang terhasil dari kebebasan bersuara), makanya kebanyakan kerajaan negara-negara Eropah memberi perhatian yang serius serta prihatin terhadap isu ini. Dan kerana wujudnya kebebasan bersuaralah makanya sekarang ini dialog-dialog antara masyarakat Islam dan masyarakat bukan Islam di Eropah sedang giat dijalankan untuk memahami antara satu sama lain. Malahan sekarang ini Setiausaha Agung Kesatuan Eropah, Javiar Solanas sedang di dalam rangka lawatan ke seluruh negara-negara Islam untuk mengadakan dialog-dialog persefahaman bagi menjambatani jurang yang telah terhasil dari isu kartun Nabi Muhammad ini. Kesediaan Setiausaha Agung Kesatuan Eropah untuk datang mengadakan dialog dengan negara-negara Islam adalah suatu bukti yang jelas bagaimana kebebasan bersuara yang wujud telah menolong di dalam membangunkan persefahaman ke arah tatanan masyarakat dunia yang lebih toleran..
Dialog (pengucapan dalam bentuk oral atau tulisan) yang lahir dari suasana kebebasan bersuara yang sihat pasti akan memberi ruang yang luas dan bebas kepada setiap orang untuk bertukar-tukar pandangan dan mengartikulasi fikiran dan idea masing-masing tanpa perlu risau kemungkinan dirinya dinafikan hak untuk bersuara. Pertukaran pelbagai sisi-sisi pandangan, fikiran dan idea yang dijalankan dengan bebas inilah yang akan memperkayakan ilmu pengetahuan manusia, melahirkan idea-idea baru dan mendorong kepada pemahaman nilai dan budaya global yang pelbagai ini ke arah melahirkan masyarakat yang lebih adil dan toleran.
Jika sekiranya kebebasan bersuara disekat, maka apa yang kita akan perolehi hanyalah satu sisi pandangan yang tertentu semata-mata. Fikiran yang hanya disogokkan dengan satu sisi pandangan sahaja – besar kemungkinan akan menghasilkan ekstremis-ekstremis, samada ekstremis agama ataupun ekstremis kaum. Hanya melalui kebebasan bersuara sahajalah setiap orang dijamin akan mendapat akses terhadap pelbagai pandangan, idea dan hujah yang berbeza. Hanya dengan mendapat pelbagai maklumat, pandangan, idea dan hujah, barulah kita boleh menimbang, menilai dan menghalusi setiap pandangan, idea atau hujah yang berbeza itu untuk kita membuat pilihan yang terbaik dan seterusnya membuat rumusan sendiri yang meyakinkan fikiran rasional kita. Kerana itu kebebasan bersuara adalah asas kepada pembinaan masyarakat yang lebih toleran. Menyekat kebebasan bersuara bukanlah suatu jalan untuk menyelesaikan masalah tetapi sebaliknya akan mengeruhkan lagi masalah tersebut.
Walaubagaimana pun, inilah yang berlaku di negara kita Malaysia sekarang ini di mana isu kartun Nabi Muhammad ini telah digunakan oleh kerajaan Barisan Nasional untuk terus menyekat kebebasan bersuara. Ini terbukti di dalam kes suratkhabar Sarawak Tribune – tidak cukup dengan perletakkan jawatan editor akhbar tersebut, kerajaan Barisan Nasional telah menggantung pula penerbitan akhbar Sarawak Tribune itu. Penutupan itu bukan sahaja suatu penindasan yang terang-terang terhadap kebebasan bersuara tetapi juga turut menindas lebih 300 orang pekerja-pekerjanya yang hilang mata pencarian dengan serta-merta.
Dari insiden ini jelas menunjukkan bagaimana kerajaan Barisan Nasional menggunakan isu kartun Nabi Muhammad ini untuk melegitimasikan tindakannya untuk mengetatkan lagi sekatan terhadap kebebasan bersuara di negara kita. Alasan bahawa isu agama seperti ini adalah isu “sensitif” dan tidak sesuai dibahaskan secara terbuka di dalam masyarakat yang berbilang kaum, budaya dan agama ini sering dijadikan alasan oleh pihak kerajaan.
Entah apa lagi perkara-perkara yang akan diklasifikasikan sebagai “sensitif” selepas ini tidaklah kita ketahui. Tapi dari tindakan-tindakan tak munasabah pihak kerajaan Barisan Nasional sejak akhir-akhir ini tidaklah mustahil jika sekiranya “mandi junub” juga akan diklasifikasikan sebagai perkara “sensitif” suatu hari nanti.
Inilah yang menjadi keresahan dan kerisauan saya – kemungkinan selepas ini akan banyak lagi perkara-perkara terutamanya yang berkaitan dengan agama yang akan diklasifikasikan sebagai “sensitif”. Untuk saya, agama bukanlah sesuatu yang maha suci dan bertaraf Tuhan sehingga ianya tidak boleh dikritik. Sebahagian besar doktrin-doktrin agama itu sendiri adalah hasil dari tafsiran manusia (yang tentunya bukan makhluk yang sempurna). Saya juga risau jika kita tidak berbuat apa-apa dan menerima sahaja sekatan terhadap hak kebebasan bersuara di dalam isu kartun Nabi Muhammad ini, perlahan-lahan di masa akan datang mungkin semua perbincangan tentang apa sahaja yang bersangkutan dengan agama akan diklasifikasikan sebagai “sensitif” dan tidak boleh disuarakan lagi oleh kita. Pola-pola ke arah itu (penutupan total terhadap kebebasan bersuara di dalam isu-isu agama yang dianggap sensitif oleh kerajaan Barisan Nasional) semakin jelas kelihatan. Kerana itulah percubaan menulis ini saya lakukan sebagai sebahagian dari respon saya terhadap suasana anti-kebebasan bersuara yang saya lihat semakin mencengkam di negara kita ini.
Saya secara peribadi mendukung penuh kebebasan bersuara dan untuk saya tidak ada perkara yang sensitif yang perlu diharamkan dari disuarakan atau diekspressikan. Hanya dengan kebebasan bersuara kita boleh belajar untuk saling-mengerti, faham-memahami dan hormat menghormati. Kerana itulah saya menjunjung kebebasan bersuara dan berekspressi sepenuh-penuhnya kerana ia memberi ruang untuk saya mendengar, memikir dan menghalusi sisi-sisi lain dari sesuatu perkara itu sebelum saya membentuk pandangan saya sendiri. Dan dengan kebebasan bersuara dan berekspressi jugalah makanya saya tidak dinafikan hak saya untuk menyampaikan pandangan, idea dan fikiran saya tentang sesuatu perkara itu. Justeru itu buat saya tidak ada galang gantinya terhadap kebebasan bersuara ini kerana kebebasan bersuara adalah kunci kepada kelahiran masyarakat yang lebih adil, demokratik dan toleran.
Sebagai rumusan, saya berpandangan bahawa isu kartun Nabi Muhammad ini perlu ditangani dengan kekuatan idea iaitu melalui pengartikulasian (secara verbal, tulisan dan perbuatan) suatu idea yang kukuh, rasional dan meyakinkan yang berupaya untuk mendekonstruk idea-idea yang menghasilkan kartun-kartun ini. Memang isu kartun nabi Muhammad ini ialah suatu isu yang panas dan menyentuh soal kepercayaan dan keyakinan terhadap sesuatu yang dianggap suci, tetapi kesuciannya itu bukanlah suatu penghalang untuk kita mendengar, menghalusi atau menyampaikan sisi-sisi lain dari isu ini. Kekompleksitian isu ini perlu diteliti dari pelbagai sudut dengan fikiran yang kritikal dan analitikal melalui penggalian dan pemahaman terhadap konteks sosial, idea, perkembangan ekonomi serta teknologi yang tak terbendung dan susur galur sejarah, nilai serta budaya yang mengelilingi isu kartun ini. Dan lapisan-lapisan kekompleksitian ini hanya dapat dirungkaikan, difahami dan dicari solusinya jika sekiranya wujud kebebasan bersuara. Kebebasan bersuara tidak boleh dikorbankan sama-sekali walaupun seinci, jika kita benar-benar jujur dan serius mahu menjambatani jurang antara manusia yang berbeza nilai, budaya, kepercayaan dan agama ini.
Nota: Tulisan ini hanyalah suatu pandangan yang terhasil dari satu proses berfikir. Pandangan yang terhasil dari tulisan ini bukanlah sesuatu yang mutlak dan muktamad kerana proses berfikir itu sentiasa mengalir tanpa henti. Tulisan ini bersedia untuk dikomen, direspon, diperbetulkan, dikutuk atau dibakulsampahkan. Tulisan ini juga bersedia untuk didakwahkan kembali ke jalan yang benar. Sebarang komen, respon, kutukan dan dakwah boleh diemailkan terus kepada sebilahparangtumpul@yahoo.com.

di laman tersebut juga ada ditulis artikel seterusnya berbunyi...
Memang ada yang tidak kena dengan kartun Nabi Muhammad itu - (Bah. 2)
http://idealis-mahasiswa.net/editor2006/suratpelayar0041.html

****************
kamin
Panel Feqh
wa'alaikumussalam

Alhamdulillah. Terlalu panjang untuk memberi komentar mengenai artikel ini. Cukuplah dengan kami menjelaskan beberapa kekeliruan didalam isu ini dengan kadar yang termampu, Insyaallah.

Apabila bercerita tentang karikatur Nabi saw, perkara pokok yang dibincangkan adalah kartun tersebut telah menghina Nabi saw dan bukannya isu hukum samada 'boleh atau tidak' melukis kartun Nabi saw.

Kebangkitan merata2 umat Islam diseluruh dunia adalah kerana penghinaan kartun2 ini kepada Nabi saw! Hanya orang yang tidak beriman sahaja yang tidak merasakan demikian. Sabda Nabi saw :-

والذي نفسي بيده لا يؤمن أحدكم حتى أكون أحبَّ إليه من والده وولده والناس أجمعين
"Demi DiriKu ditanganNya, Tidak beriman seseorang itu sehingga dia mencintaiKu lebih dari Bapa, Anaknya dan keseluruhan manusia."

Dr Yusuf al-Qaradhawi mengatakan bahawa mempertahankan Nabi saw merupakan fardu 'ain. Kata beliau lagi :

على الأمة الإسلامية أن تغضب وتغار لدينها ولرسولها وأن تظهر أنها لا تقبل ذلك بحال من الأحوال
"Umat Islam hendaklah merasa marah dan cemburu terhadap Agama dan Nabinya, dan mempamerkan bahawa mereka tidak dapat menerima perkara-perkara seperti ini"

Jika perasaan 'marah' dan 'cemburu' keatas perbuatan musuh Islam ini tidak ada lagi didalam jiwa seseorang, ini menunjukkan tipis sekali Imam seseorang itu.

Kenapa pula kita perlu membela kebebasan berfikir kartunis2 itu?? Cuba fikirkan betul2.... seorang yang disabitkan dengan hukuman bunuh, tiba2 kita mengatakan, berilah keadilan kepada orang ini untuk terus hidup, kerana ini melanggar konsep kebebasan untuk hidup. Inikah yang dikatakan kebebasan berfikir???

Tindakan membakar, mengebom dsb keatas kedutaan2 negara2 yang terbabit merupakan perkara yang tidak disokong oleh orang Islam, malah Islam mengharamkan perbuatan tersebut. Malah wakil (diplomat) musuh Islam sekalipun tidak boleh dicederakan didalam zaman pemerintahan Islam.

Dr Yusuf al-Qaradhawi mengajak umat Islam agar melakukan marah yang bijaksana. Sila lihat URL terjemahan saranan beliau mengenai 'Marah yang bijaksana' atau 'marah yang beraqal' :-

Akhbar Qaradhawi : al-Qaradhawi mengajak kepada 'kemarahan secara bijaksana'
القرضاوي يدعو لـ"غضب عاق
http://www.al-ahkam.net/home/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=14672&mode=thread&order=0&thold=0

Diantara saranan2 yang dinyatakan oleh Dr Yusuf al-Qaradhawi adalah :-

a. Memboikot semua barangan Denmark
b. Meminta Denmark meminta ma'af.
c. Memberi peluang orang Islam menulis di akhbar tersebut semalam 1 bulan bagi menerangankan siapa sebenarnya Nabi Muhamamd saw.
d. Menuntut agar diadakan undang2 agar melindungi perkara2 suci didalam agama

Apakah sukar untuk individu2 tertentu memboikot barangan2 Denmark? Masih lagi kita ingin membela kartunis yang telah menghina Nabi saw? Ingat, ingkar kepada Nabi saw sendiri menunjukkan telah goncangnya aqidah seseorang. Janganlah kita melihat isu ini hanya dari aspek Muhammad saw sebagai seorang manusia sahaja... yang boleh dibincang secara pro dan kontra dengan sewenang2nya. Kita beriman bahawa Nabi saw itu manusia yang sempurna!! Janganlah kita melihat isu ini dari kaca mata barat yang menipu manusia dengan slogan-slogan kebebasan berfikir mereka. Malahan al-Qaradhawi menyebut bahawa apakah mereka begitu bebas mencerca ibu dan bapa mereka sendiri??? Sudah tentu ada batasannya kebebasan tersebut.

Saudara-saudara ku sekalian, Ingat!!, ini bukan suatu isu yang kecil, yang boleh difikir2kan dengan sewenang2nya menurut hawa nafsu yang bergelar intelektual, melainkan didalam jiwa kita telah ada sifat2 atau petanda2 munafik. Wa Na'uzubillah. WA.

Wassalam

0 comments:

Post a Comment