Jun 10, 2010

Tempoh Penantian Di Padang Mahsyar

Postby khai »

Salam,

Saya ada mendengar di dalam satu kuliah agama , ustaz mengatakan semasa dipadang Mahsyar nanti semua manusia akan dikumpulkan dan dibiarkan oleh Allah tanpa di buat apa-apa selama 7000 @ 70,000 tahun sebelum dihisab. Benarkah begitu? Tidakkah ia bertentangan dengan prinsip keadilan Tuhan ? Yang baik dan yang jahat mendapat layanan yang sama ( dibiarkan menanti-nanti untuk masa yang lama)

Terima Kasih.

khai



**************************************************
Postby kamin »

Wa’alaikumussalam

Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan ini dengan kadar kemampuan yang ada, InSyaAllah.

Persoalan mengenai hari Akhirat, baik Padang Mahsyar, Syurga, Neraka, dll, merupakan perkara yang wajib diimani dan bersifat Ghaib. Persoalan panjang atau pendek masa di Hari Kiamat itu sesuatu yang relatif. Sebagai contoh, orang-orang kafir akan merasakan penantian itu sangat lama, sebagaimana firman Allah swt :-

وَكَانَ يَوْمًا عَلَى الْكَافِرِينَ عَسِيرًا
“…..dan adalah ia satu masa yang amat sukar keadaannya kepada orang-orang kafir.” [surah al-Furqaan : 26].

Begitu juga didalam surah yang lain :

فَذَلِكَ يَوْمَئِذٍ يَوْمٌ عَسِيرٌ
“Maka saat yang demikian adalah saat (berlakunya) hari yang sukar” [surah al-Mudathir : 9]

Namun demikian, bagi orang yang beriman pula

أَصْحَابُ الْجَنَّةِ يَوْمَئِذٍ خَيْرٌ مُسْتَقَرًّا وَأَحْسَنُ مَقِيلًا
"Ahli-ahli Syurga pada hari itu lebih baik tempat menetapnya dan lebih elok tempat rehatnya.” [al-Fuqaan : 24]

Didalam Tafsir Jalalain perkataan “Ahsanu Maqeelan” membawa maksud tempat rehat waktu setengah hari atau merujuk kepada rehat dari kepanasan tengahari, yang membawa maksud penantian yang hanya memakan masa separuh hari, sebagaimana dijelaskan didalam hadith dibawah. Dari Abu Hurairah ra, Nabi :saw bersabda :

يوم القيامة على المؤمنين كقدر ما بين الظهر والعصر
Hari Kiamat bagi orang Mukmin adalah seperti waktu antara Zohor dan Asar” [Hadith Riwayat al-Hakim didalam al-Mustadrak].

Ayat-ayat al-Quran dan hadith ini menunjukkan jangkamasa yang berbeza diantara orang kafir dan orang beriman. Perlu dingat, “MASA” atau “WAKTU” juga merupakan makhluk Allah swt. Maka panjang atau pendek pada hari Kiamat itu, tidak mungkin dapat digambarkan semasa kita didunia ini. Ia berubah mengikut tahap dan kadar keimanan seseorang itu. Sebagai umat Islam, kita dilarang memikirkan secara mendalam perkara-perkara ghaib ini. Keadaan Akhirat ini tidak dapat digambarkan dengan mata, sebagaimana hadith Qudsi :

أعددت لعبادي الصالحين ما لا عين رأت ولا أذن سمعت ولا خطر على قلب بشر
Aku telah menyediakan kepada hambaku yang Soleh, apa yang matanya tidak pernah lihat, apa yang telinga tidak pernah dengar, dan perkara yang tidak terlintas didalam hati manusia”

WA.

5 comments:

Hamba Allah said...

Assalammualaikum Saudara Khai. Saya rasa jawapan itu cukup memuaskan dan bagi kita sebagai hambanya(Allah S.W.T) tidak layak malah tidak berhak sama sekali mempertikaikan sesuatu yang telah ditentukan olehnya (Allah S.W.T) kerana dia (Allah S.W.T)lebih mengetahui sesuatu yang tidak mampu kita ketahui. Contohnya kedudukan kita di padang mahsyar nanti. Wallahhualam.

Anonymous said...

Salam sejahtera saudara Kamin! Saya bersetuju dengan jawapan saudara buat saudara Khai. Selama ini pun,saya masih tidak mengetahui bahawa masa dan waktu juga adalah makhlok(atau sesuatu?)kepunyaan Allah Taala.Memang benar lah Allah berbuat apa sahaja sekehendak Nya di semesta alam yang dimilikiNya kerana kita sebagai muslimin sememangnya mengetahui bahawa tiada walau satu pun sekutu bagi Allah Taala yang Maha Perkasa.Dari itu,usah di fikirkan sangat akan keadaan di bumi masyar kerana apa yang kita gambarkan sekarang,berlainan keadaan nya yang tidak terlintas dalam fikiran.Kita semua pasti akan kesana bersama sama lah kita menghadapi nya nanti kerana janji Allah Taala sememang nya benar belaka.

Anonymous said...

KALIMAH ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ

KALIMAH ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ BERERTI BAHAWA :

1. Kerajaan Allah dikehendaki untuk wujud sebagai yang paling berkuasa di bumi yang mengatasi dan menundukkan seluruh kerajaan yang selain daripada Allah;

2. Allah adalah Tuhan yang berkuasa dan berhak untuk menguat kuasakan undang-undang Allah ke atas manusia;

3. Allah adalah Tuhan yang berkuasa dan berhak untuk membuat undang-undang untuk seluruh umat manusia;

4. Allah adalah Tuhan yang berkuasa dan berhak untuk menghukum manusia dengan undang-undang Allah;

5. Allah adalah Tuhan yang berkuasa, berdaulat dan berhak untuk memerintah manusia di bumi;

6. Allah adalah Tuhan yang berkuasa, berdaulat dan berhak untuk menghamba abdikan manusia kepada kuasa Allah;

7. Allah adalah Tuhan yang berkuasa, berdaulat dan berhak untuk disembah oleh manusia;

8. Kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ bererti penafian, penolakan, pengingkaran dan penentangan yang aktif dan total terhadap kerajaan dan undang-undang manusia seperti kerajaan dan undang-undang demokrasi Malaysia kita ini;

9. Kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ bererti menyerang dan memerangi kerajaan yang kafir dalam bentuk peperangan yang ofensif untuk kemudiannya digantikan dengan sebuah kerajaan Allah.


KERAJAAN MALAYSIA ADALAH KAFIR KERANA :

1. Artikel 4 Perlembagaan Malaysia meletakkan status Perlembagaan Malaysia sebagai undang-undang yang tertinggi yang mengatasi al-Quran dan Hadis;

2. Artikel 43 Perlembagaan Malaysia memberi kuasa kepada para pemerintah untuk menguat kuasakan undang-undang manusia ke atas umat manausia;

3. Artikel 44 Perlembagaan Malaysiua memberi kuasa kepada para pemerintah untuk membuat undang-undang manusia;

4. Artikel 161 Perlembagaan Malaysia memberi kuasa kepada mahkamah untuk menghukum manusia dengan undang-undang manusia;

5. Perlembagaan Malaysia menyerahkan kuasa kepada manusia untuk memerintah manusia (artikel 43, 44, 161);

6. Perlembagaan Malaysia mewujudkan sistem manusia menjadi para hamba kepada manusia (artikel 43);

7. Perlembagaan Malaysia mewujudkan sistem manusia menyembah manusia (artikel 43, 161);

8. Perlembagaan Malaysia mewujudkan Tuhan-tuhan Manusia yang membuat undang-undang dan yang memerintah ke atas manusia (artikel 43, 44, 161).


UMAT ISLAM YANG MENGAMALKAN AGAMA DEMOKRASI ADALAH KAFIR KERANA :

1. Mereka menetapkan bahawa Perlembagaan Malaysia adalah undang-undang tertinggi yang mengatasi undang-undang al-Quran dan Hadis;

2. Mereka menguat kuasakan undang-undang manusia ke atas umat manusia;

3. Mereka membuat undang-undang manusia yang selain daripada Allah;

4. Mereka menghukum manusia dgn undang-undang manusia;

5. Mereka menyembah manusia kerana mereka taat dan patuh kepada undang-undang manusia;

6. Mereka menjadi para hamba kepada manusia kerana undang-undang manusia adalah dikuat kuasakan ke atas mereka;

7. Mereka melantik manusia sebagai Tuhan-tuhan yang berkuasa dan berdaulat untuk memerintah ke atas manusia, membuat undang-undang dan menguat kuasakannya ke atas seluruh umat manusia.


LARANGAN AMALAN DEMOKRASI

Allah melarang kita dpd mengamalkan agama demokrasi kerana itu adalah metod perjuangan yang kafir yang mengeluarkan kita daripada agama Allah (Fatir 10).


JIHAD, PERANG DAN REVOLUSI :

Firman Allah :al-Baqarah 251
Sekiranya Allah tidak menahan segolongan manusia dengan segolongan yang lain nescaya rosak binasalah bumi ini.

Firman Allah: al-Baqarah 193
Dan berperanglah sehingga tiada lagi fitnah (penindasan) dan jadilah agama untuk Allah.

Ayat-ayat 2:251; 22:40 dan 2:193 adalah ayat-ayat Jihad, Perang dan Revolusi yang bewrtujuan untuk :

1. Menghapuskan kerajaan demokrasi yang kafir;
2. Menegakkan kerajaan Allah di bumi.


METOD PERJUANGAN ISLAM (4:60; 60:4) :

1. Mengisytiharkan kekufuran agama demokrasi;
2. Menolak dan mengkufur ingkarkannya;
3. Tidak ada kompromi terhadapnya;
4. Berkonfrantasi terhadapnya;



Sekian, terima kasih.

Paiso Awang Zari

Anonymous said...

Asslm.. Kalau Negara Malaysia ni dah kafir.. Awak pun turut kafir lah.. Dari kecil awak makan dari hasil Malaysia.. Awak pakai pakaian dari hasil Negara Malaysia.. Awak mendapat pendidikkan dari Malaysia.. Segala2nya yang awak dapat skrng ni adalah hasil dari Malaysia.. Wlaupun awak yang bekerja.. Awak makan di Malaysia.. So jangan menghina Negara sendiri.. Wlaupun relevan apa yang awak komen.. Awak macam tak redha dengan ketentuan Allah SWT.. Minta maaf ye saudara.. Berpijak lah di bumi Allah SWT ni dengan penuh keredhaan.. Bukan dengan penuh kebusukkan di dalam hati.. Berdoalah saudara semoga Malaysia 1 hari nanti kembali ke landasan Islam sejati.. Bukan nak mengkafirkan Negara Kita yang Aman damai ni.. Kita orang Islam kena berfikiran jauh.. Bukan nak mengkafirkan sebuah negara tempat tanah tumpah darah sendiri..

didi dijoyo putra said...

artikel nya sangat bermanfaat bagi saya terima kasih
Kunjungi,Cara buat Mas kawin unik
Kunjungi,Cara buat Mas kawin unik
Kunjungi,Cara buat Mas kawin unik
Kunjungi,Cara buat Mas kawin unik
Kunjungi,Cara buat Mas kawin unik

Post a Comment