Jun 8, 2010

Apa Maksud Mujaddid?

Postby Guest »

:salam

apakah itu mujadid?
dan apakah kriterianya?

boleh panel menyenaraikan tokoh-tokoh mujadid untuk 5 kurun terkini?

maaf menyusahkan

:wassalam


************************************
Postby kamin »

wa'alaikumussalam

Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan anda dengan kadar kemampuan yang ada, InSyaAllah.

Mujaddid merujuk kepada individu yg dikatakan muncul pada setiap abad didalam kalender Islam dan tugasnya membangkit Islam, membersihkan Islam dari dinodai oleh unsur-unsur bid'ah, kurafat dan sebagainya. Kemungkinan mujaddid ini seorang Khalifah, Raja, Wali, Ulama', atau sesiapa sahaja yang mempunyai kriteria-kriterianya. Didalam hadith riwayat Abu Hurairah ra, sabda Nabi :saw :-

ان الله تعالى يبعث لهذه الامة على رأس كلّ مائة سنة من يجدد لها دينها
"Sesungguhnya Allah akan menghantar setiap permulaan 100 tahun seseorang kepada Ummah yang akan (Tajdid) mengembali kegemilangan Agama mereka" [Hadith diriwayatkan oleh Abu Daud, Hakim didalam Mustadrak dan al-Baihaqi didalam al-Ma'rifah].

Beberapa kualiti Mujaddid yang boleh diringkaskan :-

- Mujaddid tidak semestinya Mujtahid
- Mujaddid hendaklah dari kalangan Ahli Sunnah wal Jama'ah
- Mujaddid mestilah seorang Alim didalam Agama
- Mujaddid hendaklah seorang ulama' yang terkemuka pada zamannya
- Mujaddid ialah seseorang yang berkhidmat untuk agama; Allah dan Rasul keutamaanya.
- Mujaddid tidak gentar dengan tentangan penentang dan pemerintah
- Mujaddid tidak takut bercakap benar didalam semua situasi
- Mujaddid hendaklah seorang yang warak

Berikut adalah senarai kemungkinan nama ulama' yang di kata Mujaddid, dari kurun pertama sehingga lima :

Abad pertama :

- Umar bin Abdul Aziz (682 - 720)
- Abu Hanifa al-Nu'man (699 - 720)
- Ibn Sirin (abad ke 8)

Abad kedua :

- Muhammad ibn Idris al-Shafi`i (767 - 820)
- Hasan al-Basri (642 - 728 atau 737)
- Malik ibn Anas (715 - 796)
- Muhammad bin Hassan Shaibani

Abad ketiga :

- Ahmad ibn Hanbal (780 - 855)
- Abu al-Hasan al-Ash'ari.

Abad keempat :

- al-Baihaqi
- Tahtaawi
- Abu Haatim Raazi

Abad kelima :

- Abdul-Qadir Gilani
- Al-Ghazali (1058–1111)

Sekian, wassalam

5 comments:

Anonymous said...

assalamualaikum

apakah hukumnya kita percaya pd kewujudan wali ??

apakah benar wali itu boleh masuk ke dalam tubuh manusia lalu berkomunikasi

sy muskil disini..sy tau malaikat jg ghaib..dan kite perlu percaya kewujudan nya.

tp wali itu??adakah dia same seperti malaikat?

sy mtk soalan sy dijawab..atas sbb sy tkt percaya pd yg salah..

Admin said...

w'salam

Wali adalah manusia biasa yang diberi beberapa keistimewaan oleh Allah. Hanya Allah yang sahaja yang menentukan siapa yang diangkat sebagai wali hasil dari taqwa dan ketinggian ilmu agama seorang manusia.

Sebagai manusia biasa wali tidak sama dengan malaikat. Wali tidak ghaib dan mati seperti manusia biasa macam kita, setelah meninggal dia tidak akan dapat kembali ke dunia. Tidak ada roh manusia yang mampu dan boleh masuk kedalam jasad manusia yang lain yang masih hidup atau yang sudah mati, itu semua kerja syaitan dan jin, hanya jin dan syaitan yang diberi kebolehan mampu masuk ke dalam jasad manusia dengan jalan SIHIR dan menyamar sebagi wali untuk menipu dan menyesatkan manusia.

Jangan mudah terpedaya dengan tipu daya syaitan. WA.

otam67 said...

Tajdid dan Mujaddid Menurut KH Maimun Zubair Sarang

Tajdid atau memperbaharui pemikiran Islam adalah sebuah tema yang selalu dibicarakan dan didiskusikan oleh pemikir-pemikir dan ilmuan Islam pada masa sekarang. Pembahasan ini tidak hanya terbatas kepada tafsiran makna dari tajdid ini atau dari segi siapakah dia yang disebutkan mujaddid?

Bahkan, ketika ada seorang ilmuan yang pemikirannya ternyata sedikit menyeberangi arus perdana berpendapat bahwa pemikirannya tidak lain adalah kerana memang tajdid di dalam Islam adalah dituntut. Ini tidak lain adalah disebabkan ada sebuah hadis Sahih Nabi Muhammad SAW yang berbunyi: "إن الله يبعث لهذه الأمة على رأس كل مائة سنة من يجدد لها دينها"[1] (Sesungguhnya Allah mengutus bagi umat ini pada setiap awal seratus tahun orang yang akan memperbaharui bagi umat ini akan agamanya).

Disebabkan oleh janji Rasulullah SAW melalui sabdanya tadi, perebutan title sebagai mujaddid menjadi marak. Entah dari mana sahaja golongan, bahkan sampai kepada puak liberal sekalipun berani berkata bahwa merekalah mujaddid @ pembaharu Islam pada masa kini, walaupun banyak pendapat mereka sebenarnya menolak hadis-hadis sahih itu sendiri atau bahkan al-Qur'an sekalipun dengan alasan kebebasan berfikir (liberalism).

Ulama-ulama terdahulu sudah membahas siapakah sebenarnya mujaddid menurut penafsiran mereka. Semisal, Imam al-Suyuthi sendiri mengarang bait-bait bahar rajaz yang diberi nama "تحفة المهتدين بأخبار المجددين"[2]. Di dalam bait-bait tersebut, terdapat nama-nama mengikut urutan siapakah mujaddid menurut persepsi beliau sendiri. Bahkan, Imam Suyuthi sendiri mencantumkan Imam Abu Hasan al-Asy'ari dan Imam Fakhruddin al-Razi sebagai mujaddid. Beliau juga tidak lupa berdoa agar menjadi mujaddid pada zamannya yaitu kurun ke 9 yang lalu.

Penulis sendiri sudah membaca banyak kajian tentang tajdid ini, akan tetapi sesuatu yang penulis ingin berkongsi bersama dengan para pembaca adalah tidak lain mujaddid menurut KH. Maimun Zubair, Pengasuh Pondok Pesantren al-Anwar, Sarang.[3]

KH. Maimun Zubair atau akrab dengan panggilan "Mbah Maimun" telah mengarang sebuah kitab kecil tapi sangat berharga bagi umat Islam. Kitab tersebut berjudul: "العلماء المجددون رحمهم الله تعالى ومجال تجديدهم واجتهادهم". Kyai yang pernah menziarahi Pondok al-Jendrami, Malaysia ini memulai kitabnya dengan menjelaskan siapa sahaja mujaddid tersebut menurut perspektif beliau dan diteruskan dengan masail fiqhiyyah kontemporer yang memerlukan ijtihad baru.
Ketika masuk pada kurun ke 14 Hijriyyah ini, KH Maimun Zubair memberi beberapa nama ulama yang masyhur serta diakui dunia kealimannya sebagai mujaddid. Bagi mereka yang masih hidup ……………………………………………………………………………………………… Prof. Dr. Abd al-Latif Farfur yang keduanya merupakan anak kepada Syaikh Shalih al-Farfuri al-Hasani RH. (Merupakan penasihat kepada pondok padang temu , Melaka …www.pmkt.com.my)

http://otam67.blogspot.com/

Anonymous said...

DEMI KEBENARAN ALLAH YANG SEBENAR-BENARNYA,daku memohon keizinan dariMU yaALLAH untuk melayari ' wafatabadi.blogspot.com 'daku pohon dengan sebenar-benar permohonan agar daku dapat berfikir dengan fikiranMU,bersamaMU..Syukur MAHA Terimakasih yaALLAH..saudara2 yg dkasihi,seandainy anda seorg insan yg mcari KEBENARAN YANG SEBENAR-BENARNYA,luangkanlah masa anda utk mlayari blog ini krn ssunguhny kita smua sudah ksuntukan masa,PCAYALA!!!hany utk para pcari KEBENARAN sahaja!!!Salam kasihsayang..adam7

ojon said...

mungkin ini bisa jadi tambahan: http://hizbut-tahrir.or.id/2013/06/28/jawaban-soal-makna-hadits-tentang-mujadid-setiap-akhir-seratus-tahun/

Post a Comment