Feb 2, 2009

Yang Baik Dan Yang Buruk Dari Allah?

Soalan:

Salam

Mengenai signature yg ana gunakan tu (di bawah).. salah kah maksudnya?

Ada org yg habaqkan (beritahu) kat ana yg kita kena cakap, SEMUA YG BAIK DAN BURUK TU ADALAH DARI ALLAH SWT

Maca mana ni?

WA

Jawapan:

thtl

Wassalam

Jawab:

Pertama:
Quote:
Semua yg baik dan buruk itu adalah dari ALlah SWT

Kenyataan ini adalah salah.
Kenyataan yg benar: "Semua yg baik itu dari Allah dan yg buruk itu adalah natijah dari taqdirnya."
Dalam kehidupan, ada manusia yg dapat untung/sukses dan ada yg mendapat musibah. Tapi musibah itu bukanlah perbuatan Allah tapi keburukan itu ada pada yang diperbuat oleh-Nya. Dalilnya: "Telah tampak kerusakan di daratan dan di lautan angkara tangan-tangan manusia sendiri." AQ 30:41
Ayat ini menjelaskan Allah mentakdirkan keburukan di daratan dan di lautan melainkan untuk suatu kebaikan yg lain pula.
Kebaikan di sebalik takdir yg buruk itu ialah:
" Supaya Allah merasakan kpd mereka sebahagian dari akibat perbuatan mereka agar mereka kembali (kpd Islam)." AQ: ibid

Ulasan:
Musibah yg terjadi di lautan dan di daratan (termasuk nahas di udara) itu sebenarnya kebaikan. Dengan demikian terbatallah statement yg mengatakan keburukan disandarkan kpd Allah. Tapi hakikat sebenarnya ia disandarkan kpd sesuatu yg diperbuat dan kepada tangan2 makhluk juga. [Fatawa Syaikh alUthaymeen, Fatawa anil Iman wa Arkaanihi, cet Riyadh 1995]

Kedua: Signature enta yg berbunyi: "Segala kebaikan dari Allah dan segala keburukan dari diri saya."
Signature ni tidak salah. Cuma exaggeration (berlebih-lebihan dalam merendah diri). Guru2 Besar tasawwuf spt alImam alGhazali, Ibn Rajab alHanbali, Ibn Qayyim menasihatkan kita tidak perlu mencela diri kita di hadapan awam kerana ia juga sebahagian dari riya'. Memadai dgn kenyataan, jika ada tersilap/terlanjur, itu adalah kelemahan diri saya. Statement itu lebih MILD (lembut).
Istilah KEBURUKAN adalah membawa konotasi yg ekstrim dalam kosakata Bahasa Melayu dan minda orang Melayu. WA

8 comments:

Anonymous said...

Semua yg baik dan buruk itu adalah dari ALlah SWT...............kalau seorang manusia nak buat jahat tapi Allah tak mengizinkan,maka ia tak akan berlaku...Tapi kalau Allah izinkan maka ia akan berlaku....

SO Semua yg baik dan buruk itu adalah dari ALlah SWT

Anonymous said...

Tiada daya upaya yg lain selain dari daya upaya Allah. Syiriklah sesipa yg mentasdiqkan bahawa makhluk berkuasa memberi kesan ke atas sesuatu, samada yg baik maupun yg buruk. Tidak bergerak sesuatu zarah pun jika tidak dgn keizinanNya.

Anonymous said...

Hakikat buruk dan baik itu hanya sanya dari Allah kesemuanya..kalau Allah hanya berkuasa kpd yg baik2 saja dan tidak berkuasa pd yg buruk2 ini menunjukkan lemahnya Allah..Allah hanya berkuasa perkara yg baik saja sedangkan yg buruk kuasa makhluk pula..kalau begitu bermakna kekuasaan Allah itu tidak mutlak..kalau seseorang itu tertakdir atasnya seuatu keburukan pasti ada hikmah yg tersembunyi..kesemuanya didalam ilmu Allah..kita bercakap sesuatu yg baik itu dari Allah dan yg buruk adalah dari diri sendiri adadalah semata-mata berbahasa adap dengan Allah..pada hakikatnya kesemuanya dari Allah..sesungguhnya Makhluk jahat seperti iblis tidak terjadi dengan sendiri melainkan ia adalah ciptaan Allah..

Fisabilillah as said...

jadi apabila manusia berbodon-bondon masuk neraka yang buruk nanti menyalahkan Allah swt? apa ka itu goblok, yang baik semua datang dari Allah swt contohnya taufik hidayah dan perkara yang baik-baik tetapi manusia yang mengendahkan yang baik degil tidak mahu menjiwai kebaikkan hidayah dan yang buruk datangnya pembalasan atas apa yang pernah kamu lakukan dahulu apabila ada manusia yang mendoa pembalasan terhadap kamu, itu doa paling mustajab yang Allah swt tidak tolak kepada mereka yang terinaya itu baru sebenar buruk terhadap kamu datangnya dari Allah swt tidak semua buruk itu berlaku dari Allah swt kerana kamu terlepas dari pelindungan Allah swt sesungguhnya Allah swt menciptakan dunia penuh dengan bala bencana kecuali mereka-mereka yang soleh di bawah naungan Allah swt terhadap mereka yang tidak bersyukur dan kufur atau menciptakan diri sendiri keburukkan sebagainya apabila bumi dan para malaikat mencela keatas kamu tunngulah azab yang akan timpa atas diri kamu sendiri atas kelalaian kamu dan kedegilan diri sendiri

Rizam hj said...

Apakah ko masuk syurga itu akibat perbuatan baik?
Yang mashor dikatakan....awak masuk syurga itu adalah kerana rahamat Allah jua.

Horses February (HF) said...

Yang baik apa kek, yang buruk kek.. Kita kan sudah diberi tugas sama amanah untuk memilih juga buat sendiri keputusan mana yang terbaik buat kita.. Walaupun kita merasakan mahu menukar takdir kita.. Ya, mungkin juga kita berjaya tetapi segalanya tetap sudah tertulis di luh mahfuz apakah kita beneran berhasil menukar takdir kita.. Kerana, allah lah satu-satunya tuhan yg maha pengasih dan penyayang, dia yg maha melindungi.. Tiada sesuatu kehendak yg kita mampu miliki melainkan memohon darinya.. Jika kamu sudah tahu jalan yg kamu pilih ke arah keburukkan, mungkin benar itu yg kamu minta, jadi pasti kamu ada sebab yg munasabah mengapa kamu mahu sekali memilih keburukkan itu dan yg merealisasikan kemahuan kita itu dgn kita sedar atau pun tidak hanyalah allah yg maha mengetahui isi hati kita dan yg maha berkuasa ke atas setiap makhluk ciptaannya.. Memang benar segala penciptaan didunia milik allah., apa yang baik atau buruk., kita juga ciptaannya.. Jika kita sudah diberi pilihan mana yg harus kita lebih berharap, hanya allah lah selayaknya yg berhak menghakimi kita.. Aku sebagai manusia yg hanya mampu menerangkan secukup mana pengetahuan yg aku tahu.. Jika kebaikkan yg kita cuba sampaikan, namun keburukkan yg kamu dapatkan, mungkin masih ada kelemahan dari cara penerangan saya, dan itu sy serah kpd allah yg lebih berkuasa keatas diri sy juga kamu.. Semoga kebaikkan itu allah anugrahkan kpd kita dlm kekekalan yg panjang, dn keburukkan itu semoga dijauhkan dalam perjalanan hidup kita.. Ku mohon ampun kpd allah dgn kesilapan yg ada kerana manusia sering melakukan kesilapan.. Amin.

rozaimi ahmad said...

Ada tak dalil dari ayat Al Quran bagi menguatkan hujah tentang kebenaran "Yang baik & buruk ini dari Allah". ? Jika ada sila maklumkan kepada saya.. Terima kasih.

Anonymous said...

Iman pada khodo dan khodar. Saya rasa keimanan itu harus percaya bahwa keduanya datang dari Allah..

Post a Comment