Jan 3, 2009

Binatang Pelik Akhir Zaman

Salam
bolehkah ahli panel al-Ahkam menyenaraikan makhluk-makhluk pelik yg akan muncul di hari akhirat? Apakah tanda yg terdapat pada dajjal? :sweat

_________________

Wassalam
Jawab:
1. Binatang pelik di Akhir zaman
Binatang yg dimaksudkan itu bahawa ia akan keluar sebagai salah satu 10 tanda-tanda Besar Qiamat nanti. Binatang ini diberitahu melalui wahyu alQur:an, surah anNamlu: 82 (Dan apabila perkataan telah dipenuhi ke atas mereka. Kami akan keluarkan sejenis binatang melata dari bumi yg berkata kepada mereka bahawa sesungguhnya manusia dulu tidak yakin kpd ayat-ayat Kami)

Tiada siapa yg dapat menggambarkan rupabentuk binatang yg ganjil itu yg disebut oleh alQur:an sebagai "Dabbatul Ardhi", yang anihnya dia boleh berkata-kata dan boleh membedzakan manusia yg muslim dari yg kafir. Banyak sekali hadis-hadis yg sahih mengenainya.

Kita bawakan sebuah hadis dalam kitab Silsilah alAhadith asSahihah oleh alMuhaddith AlAlbani no 322 dari Abu Umamah ra," Binatang melata bumi ini akan keluar, ia akan menandakan di hidung manusia. Kemudian orang yg terkena tanda ini akan bertambah banyak (menjadi clone)"

2. Tanda-tanda Dajjal
Ini juga suatu benda yg amat banyak diperkatakan orang dan fuqaha' berpecah kepada beberapa golongan, tapi Jumhur fuqaha' menetapkan isu Dajjal ini real dan akan berlaku. Dalil2 yg sahih memang mutawatir (unanimous).
HR Muslim " Sejak penciptaan Adam sampai Qiamat terjadi kelak, tiadalah makhluk yg lebih besar (fitnahnya) selain dari (kemunculan) Dajjal)" (Sahih Muslim; 4/2666, # 2946)

Di antara sifat2 dan tanda2 Dajjal:
a. Fathul Bari Jld 13/90
"(Dajjal) lelaki berbadan besar, kulitnya kemerahan, rambut kerinting, matanya buta sebelah, mata yg satu itu spt buah anggur yg menonjol"
Juga dalam Sahih aljami' asSagheer, 2/318, No 2455
Juga dalam Albani, Silsilah alAhadith asSahihah/3/190 # 1193 dari Ibn Hibban dan Imam Ahmad dari Ibn Abbas ra," Dajjal itu buta sebelah matanya, kulit putih bersinar, kepalanya besar spt ular besar, orang yg paling mirip rupanya ialah Abdul 'Uzza ibn Qutn"

Salah satu sifat Dajjal yg ketara ialah diantara kedua matanya tertulis k-f-r (kafir) menurut Fathul Bari, 13/90

Muslim , 4/2248,# 2933; Sahih alJaami' 4/274 # 7752
Ulasan Imam Muhyiddin syaraf anNawawi," Tulisan ini secara zahir kelihatan dan orang Islam baik yg pandai membaca dan buta huruf akan kenal tulisan itu. Pendapat yg mentakweel tulisan itu pelbagai pendapat adalah tertolak. (Syarah annawawi 'ala Sahih Muslim, 18/60) WA

1 comments:

MrPingu Gonzalesz said...

NOTED

Post a Comment